Blogg: Rast och rörelse + restaurang = Folkhälsans Rasturang

Rast och rörelse + restaurang = Folkhälsans Rasturang

Genom lek utvecklas egenskaper som är nyttiga för barnens personliga utveckling, så som att lära sig visa hänsyn, dela med sig, kommunicera, vänta på sin tur, förstå regler, kunna lösa konflikter och våga stå i centrum, skriver Erika Fogelberg och Anna Fröding som jobbar med att inspirera barn till mer fysisk aktivitet.

Om Rörelsekvarten

Vår spion är en viktig spelare, som skall tillfångata motståndarnas general. Samtidigt måste vi skydda vår egen general för att inte förlora. Men hur skall vi lista ut vem som är motståndarnas general? Alla elever i laget är viktiga för att vi skall lyckas med vårt spännande uppdrag.

Tänk dig en rast full av lek och rörelse. Tänk dig en hel meny av lekar att smaka på. Tänk dig en rast som är som en lekrestaurang. Det här är Rörelsekvartens Rasturang.

Motionskampanjen Rörelsekvarten har i år engagerat 4000 skolelever i Svenskfinland till att vara mer aktiva på rasterna. I Rörelsekvarten utses åtta klasser till vinnare av ett friluftsäventyr. Vi vill möta fler skolelever under kampanjens gång och uppmuntra till mer lek och rörelse. Därför har vi utvecklat konceptet Folkhälsans Rasturang. Konceptet innebär att Folkhälsans personal besöker skolor som deltar i Rörelsekvarten för att sprida rörelseglädje, aktivera eleverna och ge tips på nya lekar till lärare och elever. 

Folkhälsans har testat konceptet i ett par skolor i Österbotten och Åboland under Rörelsekvarten. Rasturangen har kommit till skolgårdarna med en lekmeny och lekt med olika klasser, både på lektionstid och under raster. 

Lek är så mycket mer än ”bara lek”. Förutom att leken sporrar till rörelse och utvecklar motoriken, stärker den även känslan av glädje och gemenskap.

Eleverna har haft roligt och de elever som är rastisledare fick i sin tur inspiration till nya lekar att leda på rasterna. Lärarna uppskattade också besöken och tyckte att det var berikande för eleverna att få ett ansikte på de personer som ligger bakom Rörelsekvarten, så att kampanjen blir mer än en affisch på klassrumsväggen. Möjligheten att få iaktta sina elever lite mer från sidan medan de leker och är aktiva lyftes också upp och uppskattades av lärare. 

”Hej! Stort tack till er Kika & Anna för att ni besökte vår skola! Konceptet med Rasturang var uppskattat både av barn och vuxna och vi hoppas att flera skolor ska få ta del av detta.” 

– Hanna, Lärare i årskurs 5-6

Lek är så mycket mer än ”bara lek”. Förutom att leken sporrar till rörelse och utvecklar motoriken, stärker den även känslan av glädje och gemenskap. Genom lek utvecklas egenskaper som är nyttiga för barnens personliga utveckling, så som att lära sig visa hänsyn, dela med sig, kommunicera, vänta på sin tur, förstå regler, kunna lösa konflikter och våga stå i centrum. 

Några av lekarna vi lekte var också nya för oss. Det är alltid mer spännande att introducera en ny lek för elevgrupper man inte känner. För att få med eleverna från början bad vi de äldre klasserna vara våra lekexperter och ge feedback på hur de tror att lekarna fungerar också i andra skolor. De antog uppdraget och var viktiga med att lära sig lekarna och ge respons. Under dagarna mötte vi många ivriga elever som aktivt tog del av alla lekar både på lektionstid och på rasterna. 

Nya lekfavoriter blev General och spion, Hoppa På –rörelseskattjakt med koner och Vinna riken. Utifrån den feedback vi fick kan vi konstatera att Rasturangen gav ett mervärde för Rörelsekvarten. Nästa höst siktar vi på att kunna besöka fler skolor under kampanjtiden!

Och visst lyckades vi ta tillfånga generalen till slut. Det som behövdes var mod, gott samarbete, bra taktik och kvicka fötter. 


Erika Fogelberg
 och Anna Fröding
- jobbar på Folkhälsan med hälsofrämjande bland barn