Sissela Nutley: "Skärmarna styr våra liv – men vi kan ta tillbaka kontrollen"

Våra digitala vanor styr våra hälsobeteenden, säger den svenska hjärnforskaren, föreläsaren och författaren Sissela Nutley. Hur hittar vi balans i en tid av ständiga digitala distraktioner?
Distraktionsinvasion. Dygnet runt-uppdateringar. Dopamindusch av algoritmstyrd nonseninformation och en ständig ström av notifieringar.
Det här är vardag för många av oss i dag. Våra hjärnor är fortfarande kodade för ett liv på savannen – inte för en värld där vi aldrig får vila från stimulans. Det vet teknikbolagens produktdesigners. Deras jobb är att fånga vår uppmärksamhet och hålla kvar den. Och de är bra på det. Vårt 300 000 år gamla släkte har levt cirka 15 år med ständig uppkoppling i bakfickan och konsekvenserna av det här har vi tyvärr redan börjat se.
Forskningen är tydlig: den ökade användningen av digitala enheter påverkar vårt välbefinnande negativt på flera plan. Men vi är inte maktlösa. Vi kan lära oss känna igen våra vanor, skapa digitala pauser och hitta tillbaka till det som verkligen ger återhämtning.
Sissela Nutley är doktor i kognitiv neurovetenskap och författare till boken Distraherad. Hjärnan, skärmen och krafterna bakom. Hon ställer upp på en intervju med oss för att sammanfatta forskningen på området och ge råd för att hitta bättre balans i skärmanvändningen.
– Nu finns det metaanalyser av stora mängder forskningsresultat som börjar kunna identifiera de viktigaste problemen kopplade till skärmanvändning, säger Nutley.
Om Sissela Nutley
Hon har forskat i hur hjärnan påverkas av digitala medier, i multitasking och uppmärksamhet, arbetsminne och psykisk hälsa samt hjärnhälsa ur ett neurovetenskapligt perspektiv.
Hon har skrivit böckerna Distraherad. Hjärnan, skärmen och krafterna bakom (2019) och Hälsosegrar. Den vetenskapliga vägen till ett friskare liv (2021).
Hon föreläser, skriver rapporter och fungerar som konsult för myndigheter, organisationer, skolor och företag.
... och är därmed också vetenskapligt ansvarig för lärverktyget Det syns inte, som används i skolor för att främja den psykiska hälsan hos unga. Folkhälsan provanvänder också lärverktyget.
–Tre faktorer är särskilt framträdande: hur mycket tid vi tillbringar vid skärmen, vilket innehåll vi tar del av och i vilken kontext användningen sker, fortsätter hon.
Skärmtiden i sig påverkar vår hälsa indirekt, genom att tränga undan det vi mår bra av – som fysisk aktivitet, sociala relationer, sömn och återhämtning.
– För många är den tid vi lägger på digitala aktiviteter så omfattande att den ofta sker på bekostnad av hjärnans basbehov. Vi multitaskar, har svårare att fokusera. återhämtar oss sämre och sover mindre.
Men det spelar också en viktig roll vilket innehåll vi möter på skärmen. Mycket kan inspirera men också påverka oss negativt.
– Forskning visar att när vi tar del av orealistiska skönhetsideal och jämför oss med andra, kan vi med tiden börja tycka sämre om oss själva. Unga utsätts också för hat och hot online – något som påverkar den psykiska hälsan, säger Nutley.
Och så är det kontexten – när och varför vi använder mobilen – som avgör hur stark påverkan blir.
– Att använda mobilen sent på kvällen eller till och med sova med den i sängen stör sömnen. Många unga sover med mobilen i sängen, vilket ofta leder till kortare sömntid. Sömnen är avgörande för vårt mående.
För många har mobilen dessutom blivit ett sätt att undvika jobbiga tankar och känslor.
– Det är ingen som vill ha jobbiga tankar och känslor. Men om vi ständigt flyr in i digital distraktion tränar vi inte på att hantera det svåra. Vi blir intoleranta för jobbiga tankar och känslor – skjuter problem framför oss så de växer. Om vi i stället tränar oss på att stanna kvar i tankarna och känslorna lär sig hjärnan att det inte är farligt. Vi omprogrammerar vår känslorespons.
Vuxenvärlden har bakläxa
I den offentliga diskussionen pekar man ofta på barn och unga som problembärare – men ansvaret börjar hos oss vuxna, påpekar Nutley.
– Föräldrar ger barn skärmar, väljer appar och sätter, eller låter bli att sätta, gränser. Vi är också förebilder. Vuxenvärlden har lite bakläxa nu. Det är inte konstigt – den digitala utvecklingen har gått snabbt, utan manual.
Under de senaste 10–15 åren har många av oss lagt oss till med vanor som inte alltid gynnar välmåendet. Nu har forskningen hunnit ifatt.
– Vi vuxna har ett ansvar för att rätta till våra ovanor, rannsaka oss själv och börja fatta medvetna beslut. Det handlar om att skapa hälsosamma miljöer kring barnen – både hemma och i skolan. Det gäller allt från att ha en mobilpolicy i klassrummen till att komma överens om egna regler vid familjens middagsbord. Och här måste vi vuxna både visa vägen och själva följa de överenskommelser vi gör.
Brist på reglerande lagstiftning
I dag verkar de stora teknikföretagen i stort sett utan tydliga gränser, men arbetet för en reglering har börjat. Både i EU och i USA jobbar man med regelverk och lagförslag med målet att skydda barn och unga från skadligt innehåll, beroendeskapande design och bristande integritetsskydd. En effektiv reglering förhindras dock av rättsprocesser och av kritik från Trump-administrationen.
Sissela Nutley tycker att det är orimligt att lägga ansvaret för lösningarna på individen, eftersom det är teknikbolagen som har skapat problemen.
– Jag önskar att det redan fanns lagar som skulle skydda barn och unga bättre, och som skulle förbjuda företag att medvetet designa beroendeframkallande produkter. Den lagstiftning vi väntar på kommer förmodligen att ställa högre krav – bland annat på att användare måste kunna verifiera sin ålder.
I Finland pågår ett arbete med att ta fram nationella rekommendationer för barns och ungas skärmanvändning under fritiden – något som redan finns i andra nordiska länder. I Sverige rekommenderar Folkhälsomyndigheten till exempel att barn bör vänta med att börja använda sociala medier tills de fyllt 13 år.
Sisselas tips på strategier för att minska problematisk skärmtid:
Här delar hon med sig av sina egna beprövade tips för att minska på skärmanvändningen:
- Testa appen One Sec – den fördröjer öppning av appar och hjälper hjärnan fatta medvetna beslut.
- Placera dina problematiska appar i en mapp, inne i en annan mapp, inne i en annan mapp.
- T.ex. Ha inga mobiler vid matbordet eller i sovrummet. Ha en mobillåda vid tv:n för att undvika dubbelskärmar.
- Avfölj konton som får dig att må dåligt och leta istället efter innehåll som gör dig aktiv och glad.
Föräldrar – ta plats i förarsätet
Sissela Nutley uppmanar föräldrar att – bildligt talat – sätta sig i förarsätet när det gäller barns användning av smarttelefoner och sociala medier, så att de inte körs om av barnens entusiasm.
– Det är svårt att stå emot ett barn som säger: ”Alla andra har, jag blir utanför om jag inte får.”
Det enklaste sättet att faktiskt efterleva rekommendationerna är att i förväg snacka ihop sig och ingå ett avtal eller en överenskommelse med andra familjer i barnets klass eller närmaste krets. Det är mycket lättare att hålla rekommendationerna om det finns en kritisk massa. Då blir det inte norm att ha tillgång till allt för tidigt.
Nutley betonar också att föräldrar kan omvärdera sina beslut. Det går att ta tillbaka en smarttelefon eller begränsa tillgången till sociala medier.
– Vi har inte alltid vetat var gränsen går – och vi vet inte i förväg hur våra barn reagerar. Kanske ett yngre syskon har större känslighet i sina belöningscentrum och inte klarar av digitala medier lika bra. Vi måste hela tiden göra det vi tror är bäst för våra barn. Jag gillar ett citat av poeten Maya Angelou: “Do the best you can until you know better. Then when you know better – do better.”
En vanlig invändning från föräldrar är: ”Men mitt barn klarar ju det här bra.” Och det kan stämma. Men Nutley vill lyfta blicken.
– Det kan absolut vara så att just ditt barn hanterar ett spel eller ett socialt medium bättre än genomsnittet i forskningsstudierna. Men vi är en del av ett samhälle. När vi gemensamt skapar normer kring till exempel skärmtid och sömn, så gynnar det också de barn som kanske inte har lika lätt att hitta balansen – eller som saknar stöd hemifrån. Om vi flyttar ut mobilen ur sovrummet lär sig de flesta barn att normen är att inte skrolla i sängen. Då finns det ingen att chatta med efter klockan nio.
Relaterade artiklar

Mobilfritt för familjens yngsta så länge det går – ”Vi har sett vad det gör”
Familjen Puntari-Hellman i Helsingfors har medvetet valt att vänta med sociala medier och smarttelefoner för de yngsta barnen så länge det går. ”Vi vill skydda dem från det vi äldre barn redan har sett och upplevt”, säger 18-åriga Immanuel Puntari.

Sissela Nutley: "Skärmarna styr våra liv – men vi kan ta tillbaka kontrollen"
Våra digitala vanor styr våra hälsobeteenden, säger den svenska hjärnforskaren, föreläsaren och författaren Sissela Nutley. Hur hittar vi balans i en tid av ständiga digitala distraktioner?

Mobilfri skola till hösten – nu behövs rastaktiviteter för alla elever
I augusti blir det enligt lag förbjudet för elever i grundskolan att använda sina mobiltelefoner, surflattor, bärbara datorer, smartklockor och hörlurar under lektioner. Dessa apparater ska dock kunna användas som ett hjälpmedel för lärande och för hälsoskäl med lärarens tillstånd. Riksdagen godkände lagändringen i april.

Efterlyser en nyanserad syn på digitalisering i skolan
Håll isär skärmförbud och undervisning i digital kompetens, säger Linda Mannila, forskare, entreprenör, docent och biträdande professor i datavetenskap vid Helsingfors universitet.