Sömn

Sömnen är viktig

Sömnen är avgörande för vårt välbefinnande och vår hälsa på många sätt. Du kan påverka din sömn på olika sätt och hur du sovit påverkar hur du mår och orkar.

Sömnen är en biologisk grundfunktion som finns hos alla levande varelser och styrs av bland annat arv, ljus och omgivning. Sömnen är grunden för vår återhämtning. Det är mycket som händer när vi sover, både i kroppen och i hjärnan. När vi sover städas hjärnan upp och nervkopplingar stärks och byggs ut. Samtidigt bearbetas känslor och intryck behandlas.

Se filmen ”Sömnen är viktig” så får du veta mera. Du kan välja på vilket språk du vill ha textning (svenska, finska eller engelska).

 

Längst ner på sidan hittar du ett diskussionsunderlag och en frågesport som är kopplade till filmen ”Sömnen är viktig”.

Vad kan du göra för att förbättra din sömn?

Det finns mycket du kan göra för att förbättra din sömnkvalitet och för att sova längre. Bland det viktigaste är att lära känna igen din dygnsrytm. Följ med när på dygnet är du mest alert och får mest gjort? När tröttnar du och blir okoncentrerad? När äter du och vad? Rör du på dig tillräckligt och vid lämplig tidpunkt? Vad gör du för att varva ner på kvällen? Dygnsrytmen gör att det har betydelse vad du gör på dagen och när du lägger dig. När du vistas i dagsljus på förmiddagen och mitt på dagen påverkar det din sömn på ett positivt sätt.

Kontakt

    • Mikaela Wiik

      Sakunnig i fysisk aktivitet

    • tfn:
      044 788 1062

    • Kontakta