Pilotprojekt inom språk och läsning genomförs på Folkhälsans daghem – läsglädje och fin start till mångsidig språkkunskap

Tre kvinnor står brevid varandra och ser glatt på en barnbok.

Folkhälsan satsar på språk och läsning inom småbarnspedagogiken, och har tagit fram en språk- och läscertifiering, som under pågående läsår piloteras på samtliga av Folkhälsans egna daghem. Längre fram är tanken att erbjuda verksamheten nationellt.

På Folkhälsans daghem pågår i höst en spännande process, då den alldeles nya språk- och läscertifieringen och dess material och processer provas och utvecklas, och daghemmens personal får ta del av utbildning och delta i diskussioner av olika slag.

– Inspirationen till att skapa ett certifikat gällande språk och läsning kommer från Sverige, där man länge jobbat på en sådan nivå. Genom processen med språk- och läscertifiering sätter man ett strålkastarljus på läget med språk och läsning, säger Nea Kronberg, sakkunnig i läsning och specialpedagogik vid Folkhälsan.

I sig är arbete med språk och läsning inom småbarnspedagogik inget nytt på Folkhälsan, men nu har arbetet kring temat alltså tagit ytterligare ett steg vidare.

– Folkhälsan har länge jobbat med de här sakerna. Certifieringen är som en språngbräda, en logisk fortsättning till den verksamhet vi redan haft. Vi lever i en tid där det är viktigt att kunna förstå och uttrycka sig i skrift. Och för att kunna läsa kritiskt är det viktigt med språkkunskap, säger Johanna Sallinen, sakkunnig i språkutvecklande verksamhet och småbarnspedagogik på Folkhälsan.

Språk- och läscertfieringen är i praktiken en process på tre år, som leder till ett certifikat. Personalen på daghemmet får ta del av såväl föreläsningar, gruppdiskussioner och uppgifter. Dessutom görs en kartläggning och utvärdering med hjälp av Utbildningsstyrelsens verktyg En läsande småbarnspedagogik.

Språk- och läscertifieringen svarar på ett behov av stöd för läsning och språkutveckling.

Läget med läsning i Finland är inte så lysande; läskunnigheten sjunker och barn och unga läser allt mindre. Språk är grunden till att utvecklas som människa och att hitta sin identitet. Det är tydligt att behovet finns, och det känns som att vi är på rätt ställe. Vi vill skapa läsglädje och ge barnen en fin start redan tidigt. Och då daghemmet lyfter upp certifieringen, syns det också tydlig att här jobbar vi med språk och läsning, säger Lotta Dammert, sakkunnig i språk- och läsfrämjande arbete på Folkhälsan.

Bra start på daghemmen

Pilotprojektet har pågått sedan läsårets start. Aino Ezzat-Agha, chef för småbarnspedagogik på Folkhälsan, är glad över projektet, och berättar att processen kommit bra i gång.

– Det här känns otroligt viktigt. Alla våra daghem är hälsofrämjande, och språket är hälsofrämjande på alla sätt. Dessutom ligger nästan hälften av våra daghem på språköar, där föräldrarna aktivt valt svenskspråkig småbarnspedagogik.

De första utbildningarna för cheferna har redan hållits, och Folkhälsans sakkunniga har även träffat småbarnspedagoger under pedagogiska kvällar för att kartlägga den egna verksamheten och erbjuda verktyg att se över sina strukturer.

– Personalen har tagit emot detta fint, alla involveras och stöder varandra. Alla värdesätter språk och läsning och tack vare processen blir verksamheten än mer språkmedveten. Här får personalen tid att sitta ner och tillsammans diskutera och fundera på språket vi använder och litteraturen vi har och hur vi använder den, vilket ledder till ett mer medvetet arbetssätt och förändringar i verksamheten, säger Ezzat-Agha.

Målet är att efter den avslutade piloteringsperioden kunna presentera språk- och läscertifieringen nationellt.

Språk och läsning i daghemsvardagen

En stor del av språk- och läscertifieringen handlar om ett internt arbete och kollegiala samtal hos daghemspersonalen men teorin leder även till verksamhet som syns för familjerna.

Vi försöker tänka mycket på nätverk, och ta med föräldrar och aktörer som bibliotek och föreningar. Det är ett talkoarbete kring lärande, säger Dammert.

Då pedagogerna blir mer medvetna kring språket, kan de föra det på tal med föräldrarna på möten och till vardags. Språket kan synliggöras då barnet hämtas, genom att berätta om vad som lästs på dagis, vilka ord barnet tillsammans med den vuxna bollat med eller rimmat. Genom språk- och läscertifieringen kan vi synliggöra den egna värdegrunden och hur vi möter språket, säger Sallinen.

Med hjälp av kartläggningsverktyget kan daghemmet hitta sätt att stimulera språket i miljön, exempelvis genom att erbjuda olika ställen där barnen kan läsa, säger Kronberg.

– Till språk- och läscertifieringen hör också det visuella stödet, som består av bilder och tecken som stöd i verksamheten. Då det finns framme på daghemmet, blir även föräldrarna intresserade. Dagens föräldrar känner till styrdokumentet Grunderna för småbarnspedagogik och frågar om vad vi på daghemmet har som tyngdpunktsområde för läsåret, det är fint att se, säger Ezzat-Agha.

Huvudbild: Martina Laine

Bild i artikeln: Lotta Dammert

03.11.2025

Senaste nyheter