Gör en gärning för din hjärnhälsa

Folkhälsan är med i Det nationella programmet för hjärnhälsa som Hjärnförbundet har initierat. Programmet lyfter upp hjärnhälsa via olika verksamhetsmiljöer i tre åldersgrupper; barn och unga, personer i arbetsför ålder samt seniorer. Ändamålet med programmet att ta fram sätt att främja hjärnans välbefinnande och jobba för ett samhälle som stöder hjärnhälsa.
En bild av grönsaker placerade för att likna en hjärna.

Folkhälsans arbete för hjärnhälsa 

Hjärnhälsa i strategin

Folkhälsan arbetar aktivt för att främja psykisk hälsa och känsla av sammanhang – särskilt för barn, unga och familjer. Detta är ett av tre prioriterade områden i organisationens strategi fram till 2025. Här ses hjärnhälsa som en del av en hållbar och meningsfull vardag, där tillit, trygghet och delaktighet spelar en central roll.

Forskning om hjärnhälsa

Vid Folkhälsans forskningscentrum pågår flera relevanta studier kopplade till hjärnhälsa:

  • Studie om prenatal påverkan: Forskning visar att barn som utsatts för alkohol och droger före födseln löper större risk för psykisk ohälsa i tonåren, vilket understryker vikten av tidigt stöd och trygg uppväxtmiljö.

  • Projekt XAGE: Undersöker hur fysisk aktivitet påverkar det biologiska åldrandet samt psykiskt välbefinnande hos äldre – ett tydligt exempel på hur hjärnans hälsa är knuten till rörelse och livsstil.

Hälsofrämjande insatser

Folkhälsan satsar på konkret verksamhet som stärker den psykiska hälsan:

  • Projekt Växthus: Riktar sig till unga vuxna och stärker framtidstro och kapacitet att påverka den egna psykiska hälsan. Genom kamratstöd och meningsfulla aktiviteter bidrar projektet till stärkt hjärnhälsa.

  • Mobbningsförebyggande arbete: Insatser för trygga relationer i daghem och skolor, där känslor och empati tränas – med tydlig koppling till mental hälsa och barns hjärnutveckling.

  • Rörelse och återhämtning i vardagen: Initiativ som "Rörelseglädje 65+" kombinerar fysisk och mental aktivering för äldre, vilket gynnar hjärnhälsa även på äldre dagar.

Ladda hjärnan i naturen – Naturstig i Noux

Folkhälsan har i samarbete med Hjärnförbundet utvecklat en naturstig vid Naturcentret Haltia i Noux, Esbo, som syftar till att främja hjärnhälsa genom naturupplevelser. Stigen kombinerar fysisk aktivitet med mental återhämtning och erbjuder information om hur naturen kan påverka hjärnans välbefinnande.

Forskningsbaserade rekommendationer för användning av smarttelefoner för barn, unga och vårdnadshavare

Motiveringar till rekommendationerna

För barn under 2 år rekommenderas inga skärmanvändning alls.

När ett litet barn är vaket bör också de vuxna undvika att använda sin smarttelefon. Detta tryggar barnets språkliga, motoriska och sociala tillväxt.

Raseriutbrott hos småbarn bör lugnas ner med andra metoder än med skärmanvändning.

När den vuxna klär barnets stora känslor i ord och tröstar barnet, lär sig barnet småningom hantera också svåra känslor. Om man använder skärmanvändning för att lugna barnet ökar risken för beteendemässiga problem senare i livet.

För 2–6-åringar rekommenderas högst 1 timme skärmtid om dagen och innehållet ska vara anpassat för barnets åldersnivå.

Påverkar barnens koncentrationsförmåga, sociala färdigheter och talutveckling.

Vi går och lägger oss utan smarttelefon.

En traditionell väckarklocka tryggar en mer rofylld sömn. Hela familjens smarttelefoner samlas på kvällen in till en gemensam telefonparkering, varvid föräldrarna fungerar som exempel för sina barn. Undantag motiveras för barnen. Telefonerna laddas tryggt på dagtid under övervakning.

Smarttelefonerna läggs utom synhåll då vi gör läxor eller då vi är tillsammans med familjen eller kompisarna.

Telefonens blotta närvaro gör det svårt att koncentrera sig och interagera med andra.

Föräldrarnas exempel är viktigt.

Föräldrarna visar sin inställning till smarttelefonen genom sitt eget beteende. När vi är tillsammans, är vi utan telefoner.

Det lönar sig att vänta tills barnet är åtminstone i högstadieåldern innan man skaffar en smarttelefon åt barnet. Användningen av sociala medier bör skjutas upp tills barnet är 15–16 år.

I barns hjärnutveckling kan man observera känsliga perioder, då det är lättare att lära sig vissa färdigheter än vid övriga tillfällen. I fråga om utvecklingen av sociala färdigheter och identitet är 9–15-årsåldern central.

Både unga och vuxna tillbringar högst 2–3 timmar om dagen på sina smarttelefoner.

Högre användningsnivåer kan öka och förvärra psykiska problem. Höga användningsnivåer tränger undan andra viktiga aktiviteter i livet. Det är också skäl att undvika att öppna smarttelefonen upprepade gånger, eftersom ständiga avbrott belastar hjärnan.

Rekommendationen har utarbetats av

Nina Sajaniemi

neuropsykolog professor i pedagogik

Silja Kosola

specialist i allmänmedicin docent i ungdomsmedicin, Helsingfors universitet forskningsledare, Västra Nylands välfärdsområde

Föreläsning - Barnet, pärmen och skärmen

Föreläsningen "Barnet, pärmen och skärmen" med Nea Kronberg hölls online den 27 mars 2025. I den diskuterades bland annat: Skillnader mellan att läsa från en tryckt bok och en digital skärm. Hur högläsning med en vuxen skiljer sig från att lyssna på en ljudbok. Kopplingar mellan läsning, ordförråd, skärmanvändning och koncentrationsförmåga.

Föreläsning - Hjärnergonomisk skola & vardag

Temat för föreläsningen var hjärnergonomi – hur vi kan anpassa skol- och vardagsmiljöer för att främja hjärnans välmående. Föreläsningen fokuserade på hur olika miljöer påverkar vår hjärnhälsa och vilka förändringar som kan göras för att skapa mer hjärnvänliga miljöer. Psykiatern Kristian Wahlbeck medverkade som expertkommentator under sändningen.

Innehåll till stöd för hjärnhälsa

En utsträckt hand mot ett glittrande hav i solljus. I bakgrunden syns suddiga öar och horisonten.

Avslappning och återhämtning

I en vardag full av aktiviteter och intryck är det viktigt att ge sig själv tid för återhämtning och avkoppling. På de här sidorna hittar du användbar information kring avslappning, stresshantering, sömn och återhämtning.

Fritidsaktiviteter och ungdomsgrupper

Vill du träffas på riktigt eller hänga online? Hos Folkhälsan hittar du både fysiska fritidsaktiviteter och digitala mötesplatser för unga. Välj det som passar dig bäst – vi finns här för gemenskap, aktiviteter och nya upplevelser, både på plats och online!

En klassrumsscen där elever sitter vid sina skrivbord med bärbara datorer och arbetar i en färgglad digital lärmiljö. Klassrummet är dekorerat med pedagogiska affischer och konstverk.

Läsväskan

En lärmiljö som sporrar till läsning och sprider läsglädje. Läsväskan är kostnadsfri och vänder sig till till dig som går eller jobbar i en finlandssvensk grundskola.

Tallrik med ugnsrostade rotfrukter, färska grönsaker och kål, omgiven av en halv apelsin, rödlök, tomatkross, bär, smoothie och fruktdessert.

Kost

Det finns många sätt att äta rätt och följa näringsrekommendationerna. Frukter, grönsaker, bär, fullkornsprodukter, baljväxter, fisk, vegetabilisk olja samt nötter och frön kan vi äta mera av.

Två unga personer rör sig uppför en skogsklädd bergssluttning, klädda i träningskläder. De ser fokuserade ut och omgivningen består av grön skog och naturlig terräng.

Motion och fysisk aktivitet

En fysiskt aktiv livsstil är en stark friskfaktor som ger hälsofrämjande effekter på såväl kropp som hjärna. Här har vi samlat fakta, material och information som berör fysisk aktivitet och hälsa.

Fyra skolelever står ute på gården under ett regn av höstlöv

Antimobbning i daghem, skolor och idrottsföreningar

En trygg och trivsam miljö i daghem, skolor och inom idrott påverkar barn och ungas välmående och deras inlärningsförmåga. Att skapa trygga miljöer kräver ett långsiktigt och konsekvent arbete där alla både barn, unga, pedagoger, tränare och föräldrar känner sig delaktiga och förbinder sig till att jobba för att främja trygga och respektfulla relationer.

En vuxen person i svart jacka och röd mössa tröstar ett barn i hjälm och vinterkläder i en skatepark. En sparkcykel ligger på marken bredvid dem. Bakgrunden visar en graffitimålad ramp och ett stängsel.

Jämställdhets- och jämlikhetsarbete på Folkhälsan

Att känna sig inkluderad, sedd och att bli bemött på lika villkor är viktigt för vårt välmående. Folkhälsan erbjuder inspiration och stöd för arbetet med jämställdhet och jämlikhet.

Barn som leker utomhus på en lekplats i vinterkläder. En pedagog syns i bakgrunden vid klätterställningen.

Hjärnkunskap, hälsofrämjande och självreglering hänger ihop

Självreglering är en viktig byggsten och en förutsättning för god hälsa och välbefinnande.

Rosa logotyp för projektet Finlands hjärnhälsa