Mental träning

Utbilda dig till mental tränare!

Mental träning ger bättre mental styrka och hjälper dig att fungera bättre i olika livssituationer. Den mentala träningen hjälper dig att med enkla medel bygga upp ett starkt inre klimat som gör att du står stadigt när det stormar i ditt liv. Utbildningen pågår två år.

Investering

Grundutbildning: 890 euro/modul 
3 560 euro för hela utbildningen/ 4 moduler

Utbildningen är till för dig som vill bli mental tränare eller få det som extra kompetens i din verksamhet och du behöver inte ha några särskilda förhandskunskaper. Utbildningen riktar sig till alla som vill bli mera medvetna om och utveckla sina mentala processer och färdigheter, det som också kallas emotionella och sociala kompetenser, eller livskompetens. Någon form av dokumenterad studievana är en fördel. Med dina kunskaper och egna erfarenheter kan du sedan hjälpa andra människor att öka sin personliga effektivitet och sitt välbefinnande, både som yrkesmänniskor och privatpersoner.

Hela utbildningen innefattar 4 moduler. En modul innefattar 10 närstudiedagar och passen omfattar två vardagar, dvs. 5 pass per modul. Till det kommer studiematerial och arbetsuppgifter. Undervisningen pågår under närstudiedagarna kl. 9-17.

Mental träning och idrott

Mental träning och idrott är en kortare utbildning, som fokuserar särskilt på hur du kan använda mental träning inom idrotten. Under sex närstudiedagar utspridda över sex månader kommer du att få en mängd verktyg för att stärka dina eller dina adepters mentala processer och på så sätt utvecklas både som individ och idrottare. Mellan närstudiedagarna arbetar du med uppgifter som förankrar kunskaperna i mental träning.

Vi erbjuder en kortare utbildning på finska, läs mer på den finskspråkiga sidan (välj Fi) uppe till höger på sidan).

Bilden: Utbildare Bengt Aspfors. Läs mera om Bengt under fliken "Utbildare" längre ned på sidan.



Prenumerera på nyhetsbrev för mental träning

Klicka här för att öppna anmälningsformuläret

Kurser inom mental träning

Klicka på en kurs om du vill få fram mer detaljerad information. Om inga kurser visas så finns i nuläget inga kurser insatta. Om du vill fråga om kommande kurser kan du kontakta en av personerna längst ned på sidan eller som anges på kursen.

7 st. i

Läs mer om utbildningen

Modul 1
Hitta dig själv genom mental träning

Delkurs 1 i utbildning till mental tränare.

Kursen ”Hitta dig själv genom mental träning” vänder sig till dig som vill arbeta med dig själv för att hitta en mer meningsfullhet, balans och harmoni i ditt liv.

Utbildningen vänder sig också till dig som vill växa och utvecklas på det personliga planet.

Delkurs 1 är första delen av fyra i utbildningen till mental tränare. Under delkurs 1 får du en möjlighet att utforska dig själv och vad som är viktigt och värdefullt för dig i ditt liv. Du får under kursens gång utvärdera vad som är meningsfullt för dig i din relation till dig själv och andra. Vi kommer att gå igenom hur du på ett bättre sätt kan ta ansvar i ditt liv, göra de beslut du känner att du behöver göra och sedan proaktivt agera på ett för dig meningsfullt sätt. 

Vi kommer att gå igenom många olika teorier, metoder och övningar, som kan hjälpa dig med din personliga utveckling. Du kommer förhoppningsvis att bli mera medveten om hur det du gått igenom i livet har format dig till den du är idag. När du fått den medvetenheten finns det möjlighet att genom övning, träning, tillämpning och praktisering förändra det du vill förändra i ditt liv. Detta innebär att du på ett mera medvetet sätt kan välja hur du vill gå vidare i livet, vad du väljer att göra idag och i framtiden och på vilket sätt du vill förhålla dig till dig själv och andra.

Syftet med delkurs 1

Den här delkursen syftar alltså till att ge dig kunskap, medvetenhet och insikter, samt verktyg och redskap som gör att du bättre förstår dig själv och andra.

Vad hindrar dig idag från att hitta dig själv?

• Kanske tankar kring vem jag är egentligen?
• Att visa sårbarhet tyder på svaghet?
• Min självmedkänsla är i botten?
• Jag går emot mina egna värderingar utan att veta om det?
• Jag får inte mina behov tillgodosedda?
• Jag känner inte njutning, lycka, glädje och förnöjsamhet i livet?
• Jag har ett mindset som arbetar emot mig?
• Jag upplever att mina styrkor och resurser inte räcker till?

Genom teoretisk grund och praktiska övningar kan vi under den här delkursen hjälpa dig att öppna upp medvetenheten och förståelsen för hur olika livserfarenheter skapar livsmönster som ibland kan hindra dig från att leva ett för dig meningsfullt liv. När du blir medveten om detta har du möjlighet att med hjälp av övning och träning övervinna de hinder som finns i ditt liv.

Här följer en lista på delområden vi kommer att beröra under delkurs 1:

• Vem är jag?
• Det inre barnet
• Sårbarhet
• Medkänsla (Compassion)
• Delpersonligheter
• Viljan
• Värderingar
• Behov
• Lycka
• Tacksamhet
• Mindset
• Våra livsmönster (passiv-aggressiv?)
• Styrkor
• Lilla hjärnmodellen

Modul 2
Växa med hjälp av mental styrketräning

Delkurs 2 i utbildning till mental tränare.

Kursen ”Växa med hjälp av mental styrketräning” vänder sig till dig som vill utvecklas och arbeta med din mentala styrka. Genom att bli starkare mentalt ökar möjligheten att hantera och tackla vardagshändelser på ett för dig mera lämpligt sätt.

Genom mental styrketräning skapar du ett starkare inte mentalt klimat och det innebär att det är lättare för dig att styra de inre mentala processerna.

Delkurs 2 är andra delen av fyra i utbildningen till mental tränare.

Under delkurs 2 kommer vi framför allt att arbeta med fyra olika mentala faktorer myntade av den mentala träningens fader Lars-Eric Uneståhl från Sverige. Lars Eric Uneståhl forskade på 1970-talet om vad som gjorde att vissa lyckades bättre än andra och han kom fram till att det framför allt var de här nedan beskrivna faktorerna som spelade in.

1. Självbild

Den första SMAK-faktorn är självbild. Självbilden handlar om hur du ser på dig själv. Den inbegriper också hur du pratar till dig själv.

Vad säger din inre röst till dig?
Trycker den ner dig eller lyfter den upp dig?
Att du duger eller inte?
Var är rätt och vad är fel?
Vilken är din sanning och verklighet?
Hur skulle du samtala till dig själv om du istället tänkte att du pratar med din bästa vän?
Skulle du behålla den vännen eller inte?
Din självbild är viktig för dig eftersom den berättar vem du är.

Hur du tänker och agerar i olika livssituationer.

Under delkurs 2 kommer du att få möjlighet att arbeta med din självbild, eftersom självbilden är möjlig att förändra. Det är helt upp till dig själv!

2. Mål och motivation

Den andra SMAK-faktorn handlar om mål och motivation.

Vad har du för mål i livet?

Genom att reflektera över mål i livet skapar du en rörelse från nu-läget, där du befinner dig just nu, till ett ny-läge där du vill befinna dig för att må ditt bästa.

En sann, äkta och ärlig målbild skapar rörelse, livsglädje, motivation och energi i ditt liv. Det skapar en njutning och känsla av egenkontroll att känna att man är på väg mot ett önskat läge – där vill jag vara, det vill jag uppnå, det jag tycker är rätt.

Genom att sätta upp mål i livet påverkar du samtidigt din inre drivkraft. Jag har valt det här (självkontroll) och jag kommer att utvecklas på vägen och det finns ett syfte och en mening med den här resan mot målet.

Fördelen med att sätta upp ett mål är att du har möjlighet att uppfylla din vilja, medan den som inte sätter upp några mål riskerar att lägga ner sin tid och sina styrkor på att uppfylla någon annans mål.

Kom ihåg att mål kan handla om något som ligger en bit in i framtiden, men det kan samtidigt innebära att skapa en känsla (till exempel nöjd, glad, tillfredsställelse) i det dagliga livet.

Under delkurs 2 kommer vi att både teoretiskt och praktiskt gå igenom hur man sätter upp mål och skapar en god inre drivkraft.

3. Attityd

Attityd är den tredje SMAK-faktorn. Det handlar om hur du ser på livet, hur du tolkar det som händer dig och det runt omkring dig.

Det finns flera olika sätt att se på sanningen och verkligheten. Ofta i kontakt med andra ger vi uttryck för våra åsikter (som vi ser som sanna), samtidigt som den/de andra uttalar sina åsikter (som den/de ser som sanna).

Det här kan lätt skapa motsättningar och konflikter i relationer, på arbetsplatser och till och med mellan länder. Det som är viktigt att inse är att vi alla har en inlärd inställning till olika företeelser.

När vi inser detta kan vi på ett helt annat sätt förstå oss själva och andra. Vem är det som säger att min inställning är den rätta eller att motpartens är den rätta?

Det handlar således mycket om vad du säger, hur du säger det och hur det tolkas. Kom ihåg att det du ser som ett misstag kan andra se som möjligheter eller lärdomar.

När du blir medveten om dina attityder och hur de styr dig i din vardag kan du förändra dem på det sätt du önskar. Genom mentala träningsprogram och övningar kan du få hjälp på vägen.

4. Känsla

Den sista SMAK-faktorn är känsla. Den tar upp vilken sinnesstämning man har när man ska prestera eller i livet i stort. Våra känslor styr oss väldigt mycket – vi är en känslomänniska som tänker och inte tvärtom.

Även om vi styrs av våra känslor är det möjligt att i olika livssituationer frambringa och ändra känslor. Vi vet alla att vi fungerar bättre med vissa känslor jämfört med andra.

Jag ska ta ett exempel. Du har säkert sett en 100m tävling någon gång och vet vem Usain Bolt är? Innan Bolt dök upp såg 100m löpar ut som stenansikten – spända, djupt fokuserade, vissa såg arga ut andra stirrade mot mållinjen. Det försökte alla skapa samma känsla av total fokus.

Det Bolt gjorde förändrade totalt 100m löpningen. Han var avspänd och spexade och alla trodde att han vara oseriös. Det Bolt gjorde var att han skapade ett för honom idealt prestationstillstånd (känsla) och det gjorde att han kunde springa ännu snabbare.

Vad gör alla 100m löpare idag? Du har säkert upplevt något liknande, ibland flyter det bara och allt fungerar – det känns bra helt enkelt. Hur skapade du den känslan?

Är det bara en slump, magi eller månen som står rätt i kurs? Nej, något sådant existerar inte. Du har helt enkelt omedvetet skapat en god känsla. När du blir medveten om hur du skapar dina känslotillstånd kan du också börja styra dem på ett mer fördelaktigt sätt i ditt liv.

Det här är något vi kommer att gå igenom under delkurs 2 – praktiskt och teoretiskt.

Syftet med delkurs 2

Den här delkursen syftar alltså till att ge dig kunskap, medvetenhet och insikter, samt verktyg och redskap som gör att du ökar din mentala styrka.

Vad hindrar dig idag från att växa som individ?

• Kanske självbild är i botten?
• Jag har inget mål i livet?
• Min motivation är inte vad den borde vara?
• Jag styrs av ältande och oro?
• Jag upplever att det finns för mycket stress i mitt liv?
• Allt är pest och pina i mitt liv – pessimisten har talat?
• Jag hittar inget flyt i det jag gör – varken hemma eller på jobbet?

Genom teoretisk grund och praktiska övningar kan vi under den här delkursen hjälpa dig att bli medveten om vad som hindrar dig att växa som individ. De praktiska övningarna och de mentala träningsprogrammen kommer att hjälpa dig till ökad mental styrka.

Med ökad mental styrka kan du på ett mera fördelaktigt sätt övervinna och ta dig igenom olika livshändelser och –situationer.

Här följer en lista på delområden vi kommer att beröra under delkurs 2:

• Mental avslappning
• Självbild
• Självkänsla och mera självmedkänsla
• Självförtroende
• Mål och motivation
• Rädsla och stress
• Mindfulness
• Attityder – optimism/pessimism
• Koncentration, fokus och flow – olika tillstånd och hur uppnå dessa
• Stora hjärnmodellen

 

Bengt Aspfors är utbildad naprapat och massör och har arbetat inom den fysikaliska vården över 30 år. Bengt är utbildad Licensierad mental tränare vid Skandinaviska Ledarhögskolan i Örebro (SLH), Certifierad hypnoterapeut från Hypnosis Motivation Institute i Los Angeles, Certifierad NLP trainer enligt INLPO och Finska NLP Förbundet, psykodramatiker (Yrkeshögskolan Novia, samt inom ramen för Stiftelsen Institutet för Social Utveckling), EFT advanced practitioner vid HMI, Certifierad professionell coach enligt ICF (ACC). Förutom dessa har Bengt också utbildat sig inom voice dialogue vid Kronoby Folkhögskola, Non-Violent Communication vid Yrkeshögskolan Novia och mindfulness vid Sverigehälsan och SLH. Bengt är dessutom utbildad elittränare inom friidrott. Idag arbetar Bengt främst som utbildare inom mental träning, hypnos, NLP och EFT.

Bekanta dig med studiernas omfattning i den här Excel-filen.

Kurslitteratur, närstudier, fortbildning

Förslag till kurslitteratur – Delkurs 1:

Bengt Aspfors (2020) – ”Arbetsbok – Delkurs 1” (obligatorisk)

Sara Hammarkrantz (2014) – ”Lycka på fullt allvar – en introduktion till positiv psykologi”

Carol S. Dweck (2017) – ”Mindset: du blir vad du tänker” (obligatorisk)

John Bradshaw (2000) – ”Frigör barnet inom dig”

Roberto Assagioli (2011) – ”Om viljan”

Piero Ferrucci (2000) – ”Bli den du är”

Hal och Sidra Stone (1992) – ”Omfamna ditt inre”

Jeffrey E. Young (2010) – ”Lev som du vill och inte som du lärt dig” (obligatorisk)

Johan Cullberg (2006) – ”Kris och utveckling”

Brené Brown (2015 och 2016) – ”Mod att vara sårbar: i dina relationer, i ditt föräldraskap, i ditt arbete” alternativt ”Resa sig stark”

Anders Engquist (2013) – ”Att växa som vuxen – nya perspektiv på dig själv och andra”

Linus Jonkman (2014) – ”Introvert – den tysta revolutionen”

Daniel Kahneman (2014) – ”Tänka, snabbt och långsamt”

Agneta Lagercrantz (2014) – ”Självmedkänsla: hur du kan stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv och andra”

Patricia Tudor-Sandahl (2018) – ”Ökad livsglädje genom tacksamhet: reflektera, anteckna & fördjupa din vardag” alt. Robert Emmons (2007) – ”Tack! Tacksamhetens filosofi”

 

Förslag till kurslitteratur – Delkurs 2:

Bengt Aspfors (2020) – ”Arbetsbok – Delkurs 2” (obligatorisk)

Eva Johansson (2015) – ”Avslappning & mental träning – kryddat med mindfulness och NLP – för ett rikare liv”

Lars-Eric Uneståhl (2018) – ”Mental tuffhetsträning: den avgörande faktorn”

Lars-Eric Uneståhl (2017) – ”Integrerad mental träning”

Marianne Hallberg (2009) – ”Sagan om sanningen”

Eva Johansson (2006) – ”Självbildsboken – hitta din kraft”

Magnus Lindwall (2019) – ”Motivation inom träning, hälsa och idrott – ett självbestämmande perspektiv”

Daniel H. Pink (2010) – ”Drivkraft: den överraskande sanningen om vad som motiverar oss”

Mia Törnblom (2012) – ”Mia Törnbloms samlade tankar om självkänsla”

Ulf Lundberg (2012) – ”Stressad hjärna, stressad kropp: om sambanden mellan psykisk stress och kroppslig ohälsa”

Dan Hasson (2012) – ”Stressa rätt! – öka din energi, hälsa och effektivitet”

Mihály Csíkszentmihályi (2016) – ”Flow: den optimala upplevelsens psykologi”

Jon Kabat-Zinn (2005) – ”Vart du än går är du där: medveten närvaro i vardagen”

Seth Anil (2014) – ”Hjärnan på 30 sekunder”

Frances E. Jensen (2016) – ”Tonårshjärnan”

Sandra Aamodt (2009) – ”Välkommen till din hjärna”

Katarina Gospic (2012) – ”Välj rätt!: en guide till bra beslut”

Katarina Gospic (2014) – ”Den sociala hjärnan”

Per Snaprud (2018) – ”Medvetandets återkomst: om hjärnan, kroppen och universum”

Närstudier på Norrvalla och Solvalla

Det krävs inga förhandskunskaper, kursen är till för dig som vill bli mental tränare eller få det som extra kompetens i din verksamhet. Utbildningen till mental tränare riktar sig till alla som vill bli mera medvetna om och utveckla sina mentala processer och färdigheter, det som också kallas emotionella och sociala kompetenser, eller livskompetens. Någon form av dokumenterad studievana är en fördel.

Utbildningen genomförs via 10 närstudiedagar per delkurs. Varje modul omfattar två dagar. Hela delkurs 1 bygger på ett upplevelsebaserat lärande.

Utbildningen ger dig därmed personliga upplevelser och insikter som gör att du bättre förstår både dig själv och andra. Utöver närstudiedagarna tillkommer litteraturstudier och arbetsuppgifter på egenhand.

Folkhälsan erbjuder dig som är mental tränare (eller motsvarande) att utveckla dig i specifika verktyg och ämnen som matchar din verksamhet som mental tränare. Fortbildningarnas längd varierar från 3 timmars kvällsutbildning till längre fortbildningar som kan pågå ett helt studieår. Här ovan finner du hela utbudet.

Kontakt

    • Joakim Träskelin

      Idrottsproducent Norrvalla

    • tfn:
      050 585 0782

    • Jobbar på Norrvalla med utbildningar, idrottsrelaterade evenemang och projekt.

      Visa mer
    • Kontakta
    • Karoliina Laaksoharju

      Idrottsproducent Solvalla

    • tfn:
      050 490 8818

    • Jobbar på Solvalla med utbildningar, idrottsrelaterade evenemang och projekt.

      Visa mer
    • Kontakta