Tänk om

Alla kan vara lucia

Alla och många kan vara en lucia som sprider glädje och ljus oberoende av färg på håret eller huden, oberoende av kön eller funktionsförmåga. Lucia är mer än en tradition – vi vill lyfta fram det fina med lucia där budskapet står i fokus: ljuset, gemenskapen, hoppet och glädjen under årets mörkaste tid.

Alla kan vara lucia-materialet

Alla kan vara lucia är en broschyr som ger inspiration och praktiska tips för att göra luciafirandet inkluderande och meningsfullt för barn och vuxna på daghem, i skolan och på eftis. Hur kan vi anpassa firandet så att alla inkluderas? Alla och många kan vara en lucia som sprider glädje och ljus oberoende av färg på håret eller huden, oberoende av kön eller funktionsförmåga.

Lucia är mer än en tradition – vi vill lyfta fram det fina med lucia där budskapet står i fokus: ljuset, gemenskapen, hoppet och glädjen under årets mörkaste tid.

Färglägg och pyssla ditt eget luciatåg

I samarbete med Olika förlag har Folkhälsan tagit fram en lucia-färgläggningsbok. Längre ner på sidan under rubriken Bilder & videor, under fliken Färglägg och pyssla ditt eget luciatåg, kan du skriva ut några av bilderna, klippa ut dem och sätta ihop ditt eget luciatåg.

Alla ser inte likadana ut, alla vill inte göra samma saker. Daghem och skolor får av Folkhälsan ritboken tillsammans med Alla kan vara lucia-materialet. I ritboken finns 35 olika barn med olika funktion, kroppar, känslor och kläder. Det finns också plats för att rita sig själv eller något en gillar.

Ladda ner och skriv ut

  • Du hittar ritbokens bilder längre ner på sidan under rubriken Bilder & videor.
  • Du hittar två samtalskartor som kommer med Alla kan vara lucia-materialet under rubriken Diskussionsmaterial.

Beställ färdigt material

Via det här formuläret kan daghem, skolor och eftis beställa materialen gratis

Diskussionsmaterial

Med Alla kan vara lucia-materialet kommer 2 samtalskartor som innehåller ord för Luciafirande. Ena mer traditionell med "luciatåg", andra mer med ord för att samtala kring luciafirande. Vi har valt symboler som inte visar på en "specifik Lucia-stil" utan att Lucia är en person med krona på. Vi har använt begrepp/ord från Luciamaterial ex. stjärnbärare istället för stjärngosse. 

  • Bilderna får användas kreativt och fritt men en rekommendation är denna:
    • Tanken är att den vuxna kan pekprata dvs. peka på bilden när man talar. ex. 
      • vi ska fira lucia
      • nu ska vi leka att det är luciadag
      • vad skulle ni vilja göra? (peka fråga)
      • jag vill baka lussebullar
      • jag vill dekorera
      • jag vill vara lucia
      • jag vill berätta om när jag var lucia hemma .... osv. 
  • Syftet med samtalskartorna är att stöda delaktigheten, stärka kommunikationen, stöda språkutvecklingen, samspelet osv. 

Du hittar samtalskartorna här

Dessa berättelser är skrivna av personer, som tillhör minoriteter eller upplever att de bryter mot normer i vårt samhälle. 

Klicka här för att läsa alla berättelser. 

Alex Oksanen: "Fokusera på att lyfta personen i stället för att ställa frågor"

Amanda Kotaja: "Jag hoppas alla förstår att också personer med funktionsvariationer är olika – precis som alla människor på vår planet"

Anonym skribent: "En bra tumregel då du bemöter HBTIQ-personer är att inte fråga något du inte skulle fråga en hetero eller cisperson"

Fabian Londen: "Låt barnet göra sin grej och "bota" sig själv i sinom tid"

Felicia Holmén: "I vårt samhälle finns det könsnormer som vi blivit så vana vid att vi inte ens tänker på dem"

Filip Saxén: Alla män i nyckelposition i det normbrytande jämställdhetsarbetet

Henrik Krogius: "Folk vet i allmänet ganska lite om funktionsvariationer och har därför svårt att förhålla sig naturligt till det"

Johan Finne: "Jag försöker se människan och inte bara en pusselbit"

Josefin Fri: "Det är en balansgång att acceptera sig själv, respektera sig själv och samtidigt sträva efter förbättrad hälsa"

Malic Fajic: "Det viktigaste någon kan göra är att fråga barnen om deras hemland, kultur och religion"

Matilda Nilsson: Ishockey passar likväl pojkar som flickor"

Nicholas Åhman: "Det är väldigt viktigt att fråga"

Niklas Niskanen: "Normerna borde överkommas så att alla skulle få möjligheten att vara sig själva"

Oscar Lehtinen: "Jag ville inte bli en "andrahandsförälder", den där som finns till hands då mamma inte är närvarande"

Panda Eriksson: "Jag är framför allt annat Panda, inte 'den där transpersonen'"

Ramieza Mahdi: "Man slutar inte drömma om att utvecklas till sin fulla potential bara för att man är invandrare"

Ramieza Mahdi: "Människor glömmer ofta att invadrare också är individer med olika komplexa personligheter"

Rebecka Forsberg: "I dag inser jag hur stor inverkan de sociala medierna haft på mig"

Sandra Eriksson: "Jag är inte ett dugg obekväm med att prata om min mens, men rädslan för att göra andra obekväma finns ju där"

Anonym skribent: "Antingen så är skolan helt sekulariserad eller så får allas religioner synas exakt lika mycket och man får ha sitt eget och vara den man är!"

Dessa texter är skrivna av personer, som jobbar med jämställdhet och jämlikhet och baserar sig på deras erfarenheter av att arbeta på daghem, i skolan och inom idrotten. 

Jämställdhets- och jämlikhetsarbete på daghem

Jämställdhets- och jämlikhetsarbete i grundskolan

Likabehandling och jämställdhet  – verksamhetskultur i förändring

Läs en eller flera berättelser och diskutera dem sedan tillsammans eller i mindre grupper. Sammanfatta gärna diskussionerna i större grupp, om ni har flera grupper. Fokusera gärna på vad ni kan ta med er av berättelsens budskap och vad ni kan göra för förändringar, så att ni själva eller verksamheten kan vara jämställd och jämlik. Här är några frågor ni kan använda som grund för diskussionerna. Kom ihåg att stoppa kränkande kommentarer och hålla en respektfull atmosfär.

Diskussionsfrågor

  • Vad väcker berättelsen för tankar?
  • Känner du igen situationer?
  • Väcker texten nya idéer?
  • Hur kunde du själv bli mer inkluderande, jämlik och jämställd och vad borde göras för att din verksamhet skulle bli det?
  • Vad kan du ta med dig av berättelsens budskap?

Bekanta dig även gärna med vår lista på centrala begrepp kring ämnet. 

Bilder & videor

Här kan du skriva ut några av bilderna, klippa ut dem och sätta ihop ditt egna luciatåg.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4

Titta på ett eller flera foton och diskutera bilderna tillsammans eller i mindre grupper. Sammanfatta gärna diskussionerna i större grupp, om ni har flera grupper. Här är några frågor ni kan använda som grund för diskussionerna. Kom ihåg att stoppa kränkande kommentarer och hålla en respektfull atmosfär.

Diskussionsfrågor

  • Vad ser du på bilden?
  • Vad väcker bilden för tankar?
  • Är liknande bilder vanliga inom din verksamhet, skola, daghemmet eller arbetsplatsen där du är aktiv?
  • Väcker bilden nya idéer?
  • Vad kan du ta med dig av bildens budskap?

Bilderna är tagna av fotograferna Fredrika Biström, Heidi Lunabba och Oscar Lehtinen. 

Klicka här för att se alla Tänk om-bilderna. 

Bild 1

Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba.

Bild 2

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 3

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 4

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 5

Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa. 

Bild 6

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 7

Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa. 

Bild 8

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 9

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 10 

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 11

Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från Haddom Skola åk 4-6  i Lovisa. 

Bild 12

Foto taget av Fredrika Biström.

Bild 13

Foto taget av Oscar Lehtinen. 

Bild 14

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 15

Foto taget av Fredrika Biström. 

Bild 16

Bild från serien "Other" 2019 av Heidi Lunabba i samarbete med elever från åk 5 i Generalshagens skola i Lovisa. 

I de korta videorna nedan får vi ta del av personliga berättelser om hur rasism påverkar vardagen.

Genom personernas erfarenheter vill vi öppna upp för viktiga samtal och reflektioner kring rasism, fördomar, orättvisor och hur vi tillsammans kan skapa ett mer inkluderande och rättvist samhälle.

Det här materialet är skapat för att användas tillsammans med barn, unga och vuxna för att väcka tankar, öppna för dialog och uppmuntra till att stå upp mot rasism. Genom att lyssna på andras berättelser kan vi få en bättre förstå hur våra ord och handlingar kan påverka andra. Videorna öppnas i Vimeo.

Assane
Ramona
Saphir
Clemence & Merveille
Minna & Milton
Muhammad, Patrica & Taleen

Kontakt

    • Jennie Stolzmann-Frankenhaeuser

      Sakkunnig, småbarnspedagogik

    • tfn:
      044 788 3633

    • Mobbningsförebyggande arbete bland barn under skolåldern Teamansvarig, Teamet för trygga relationer

      Visa mer
    • Kontakta