Nyt liikutaan VR-teknologian avulla - Folkhälsan

06 kesäkuuta 2018

Nyt liikutaan VR-teknologian avulla

– On mukavaa kuulla lokkien kirkumista sekä nähdä rantaa ja meri, kertoo Carita Antell, joka kerää virtuaalisia sieniä, marjoja ja pähkinöitä uuden Gonio VR -pelin kanssa.

 Vielä yksi, odota hetki, sanoo 94-vuotias Carita Antell. Tämä on hauska peli, ja se tekee hyvää vatsalihaksille!

Folkhälsan tekee Vertical-yhtiön kautta yhteistyötä tanskalainen start up -yhtiö Gonio VR: n kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on kehittää yhdessä pelejä kolmelle eri kohderyhmälle kolmessa Folkhälsan-talossa: Espoon Folkhälsan-talossa (jossa Carita Antell asuu), Ruskeasuon Folkhälsan-talossa ja Folkhälsan Östanlidissä.

Folkhälsanin kaikki osat ovat osallistuneet pelien kehittämiseen, ja myös loppukäyttäjät ovat saaneet olla mukana työssä. Tämä on yksi tapa löytää uusia meitä kiinnostavia innovaatioita, ja tehdä kehitystyötä niin, että organisaation eri osien osaamista hyödynnetään monipuolisesti.

Pelejä pelataan virtuaalimaailmassa VR-laseja käyttäen. Lasien avulla astutaan pelimaailmaan, ja pelaajan ympärillä olevat kaiuttimet tarjoavat oikean äänimaiseman. Pelit on suunniteltu antamaan oikeanlaisia haasteita ihmisille, joita varten pelit ovat suunniteltu. Pelaajaa rohkaistaan leikillisin keinoin tekemään liikkeitä, jotka esimerkiksi vahvistavat lihaksia, kehittää tasapainoa ja ylläpitää liikkuvuutta pelaajan omien edellytysten mukaisesti.

Kehitystyö on mukavaa

91-vuotias Ebba Holmberg ja 76-vuotias Anita Lindroos testaavat kahden pelin prototyyppejä Ruskeasuon Folkhälsan-talossa.

–Tästä tuli hyvä, sanoo Anita Lindroos, nyt voidaan rakentaa erilaisia asioita. On ollut mukavaa olla mukana kehitystyössä.

Hän on juuri rakentanut virtuaalisen jakkaran ja linnunpöntön (vaunu voi odottaa toiseen kertaan) - kunnes puut on kaadettu ja tehty niistä puutavaraa. Yhden pelin prototyypissä oli aluksi mahdollista rakentaa ainoastaan pönttö. Nyt pelin ympäristö on kehittynyt niin, että kaikki rakennetut osat voidaan värittää kastamalla ne väripurkkeihin.

– Peli harjoittaa sekä voimaa että tasapainoa, pidän siitä, sanoo Ebba Holmberg.

Jenni Lönnroos oli yksi pelin kehittäjistä Ruskeasuolla.

– Toimintaterapeuttina työskentelen sellaisten aktiviteettien kanssa, jotka tukevat, hän sanoo. Minusta pelien paras ominaisuus on se, että niissä on mahdollista tehdä juuri sellaisia liikkeitä kuin itse haluaa, pelit eivät rajoita liikkumista. 

Olen iloisena tarkkaillut sitä riemua, mitä pelit antavat pelaajille ja sitä kuinka paljon pelaajat todellakin liikkuvat pelin aikana. Puiden kaataminen, rakentaminen, marjojen poiminta, sienien kerääminen, lintujen ja siilien katselu metsässä, rannan ja meren näkeminen sekä lokkien kirkumisen kuuleminen ovat merkityksellisiä ja mukavia asioita myös virtuaalimaailmassa.

– Jo ennen kuin aloitimme yhteistyön Verticalin ja Gonio VR: n kanssa, meillä Folkhälsanilla useita digitaalisia ratkaisuja käytössämme, sanoo kehitystyössä mukana ollut hallintojohtaja Niklas Talling. Nyt oli oikea ajankohta ryhtyä uusien digitaalisten innovaatioiden kehittämiseen yhdessä yli yksikkörajojen koko organisaation osaamista hyödyntäen.

Teksti ja kuva: Eva-Maria Nystén