Finlands Lucia

Finlands Lucia har valts redan i mer än 60 års tid. Finlands Lucia 2011 är Nora Peltola från Vichtis. Luciavalet avslutades 23.11.2011.

Lucia är inte bara ett val utan också en insamling och då man röstar på en luciakandidat deltar man samtidigt i insamlingen.

I år går de insamlade medlen till att på olika sätt stöda ofrivilligt ensamma äldre. Med årets luciainsamling vill vi lyssna på äldre som känner sig ensamma och hjälpa dem att återupprätta gamla kontakter och få nya möjligheter till umgänge. Vi vill särskilt nå de äldre som av olika orsaker har svårt att komma ut ur sina hem. Ibland kan äldre ha svårt att röra sig och därför inte komma ut, ibland har man bara varit ensam så länge att man inte riktigt vågar ta sig ut.

Läs mer om insamlingen

Bildspel från kröningen i Domkyrkan och kortegen genom Helsingfors. Fotograf: Hannes Victorzon

Ytterligare information

Om du har frågor kring luciakampanjen kan du kontakta kampanjchef Margaretha Wildtgrube eller kampanjproducent Annika Höglund, tfn 09 315 000. Du kan också e-posta på adressen Contact.

Artiklar om Lucia

23 kommentarer på sidan "Finlands Lucia"

Läs kommentarer
  • Micke 2011-10-18 09:47

    Hej! Det skulle vara roligt med lite bakgrundsinfo om alla luciorna från gångna år här på era sidor. Info i form av bild och kort text om lucian ifrågas bakgrund, år för år. Som tillika konkret sku beskriva lucia traditionen i svenskfinland.
    h. Micke

    Anmäl inlägg

  • Margaretha Wildtgrube 2011-10-19 10:34

    Tack för kommentaren. I boken Lyskraft,som kan beställas via vår webbshop presenterar vi våra 61 lucior med foto och med uppgifter om luciajury och krönare. Vi har också sammanställt en presentation som publicerats på Facebook och som dyker upp där igen så fort uppdateringen är klar. Några uppgifter om luciornas bakgrund och liv finns inte med i de här presentationerna och det beror på att de helt enkelt inte finns. När valen av lucia inleddes på 1950-talet, ville man inte blanda ihop luciauppdraget med kandidatens privata liv så kandidaterna presenterades t.ex bara med sina förnamn. Många tidigare lucior vill fortfarande ha det så och det respekterar vi.

    Anmäl inlägg

  • Anna 2011-11-07 14:55

    Kan ni inte skippa det här med jury, kandidater och omröstning? Kan inte de tio helt enkelt vara utvalda att ingå i luciatåget och sedan tillsammans sprida ljus i mörkret och samla in pengar. Vad finns det för vettig poäng med omröstningen?

    Anmäl inlägg

  • Margaretha Wildtgrube 2011-11-07 15:54

    Tack för frågan, som automatiskt leder till motfrågor - varifrån skulle de tio kandidaterna komma och på vilket sätt skulle de samla in pengar och i vilket tåg skulle de ingå? Vi har velat vårda traditionen med luciaval och insamling för att det fungerar och för att det väcker stort intresse och engagemang. Det är hela poängen!

    Anmäl inlägg

  • Anna 2011-11-07 16:21

    "Varifrån skulle de tio kandidaterna komma och på vilket sätt skulle de samla in pengar?"

    De tio skulle som i andra körer väljas ut för att de sjunger bra. De skulle samla in en massa pengar just för att de sjunger så bra.

    "I vilket tåg skulle de ingå?"

    De tio skulle bilda ett tåg tillsammans.

    "Vi har velat vårda traditionen med luciaval och insamling för att det fungerar och för att det väcker stort intresse och engagemang. Det är hela poängen!"

    Behåll gärna traditionen men det skadar inte att förnya och förfina den. Att tjejer ska röstat fram på det här viset är bakåtsträvande. Det vore fint att åtminstone få se lite mer variation vad gäller bakgrunder och förutsättningar. Kraven på tjejer är hårda alltför hårda. De ska vara duktiga, söta, glada, sociala, pigga, krya, trevliga, smarta, omtyckta, ihärdiga jämt och ständigt. Listan är lång. Phuuu.

    Vad är det för engagemang ni vill väcka?

    Anmäl inlägg

  • Anna 2011-11-07 16:46

    "Varifrån skulle de tio kandidaterna komma och på vilket sätt skulle de samla in pengar?"

    De tio skulle som i andra körer väljas ut för att de sjunger bra. De skulle samla in en massa pengar just för att de sjunger så bra.

    "I vilket tåg skulle de ingå?"

    De tio skulle bilda ett tåg tillsammans.

    "Vi har velat vårda traditionen med luciaval och insamling för att det fungerar och för att det väcker stort intresse och engagemang. Det är hela poängen!"

    Behåll gärna traditionen men det skadar inte att förnya och förfina den. Att tjejer ska röstat fram på det här viset är bakåtsträvande. Det vore fint att åtminstone få se lite mer variation vad gäller bakgrunder och förutsättningar. Kraven på tjejer är hårda alltför hårda. De ska vara duktiga, söta, glada, sociala, pigga, krya, trevliga, smarta, omtyckta, ihärdiga jämt och ständigt. Listan är lång. Phuuu.

    Vad är det för engagemang ni vill väcka?

    Anmäl inlägg

  • ??? 2011-11-16 19:21

    Jachinta Damström är bäst

    Anmäl inlägg

  • Micke 2011-11-22 10:27

    Anna, ditt förslag till förändringar och nytänkande behöver inte betyda att man måste spola existerande Lucia-traditionen för det. Det ryms galant mera ljus och sång i höst- och vintermörkret.

    Anmäl inlägg

  • Fredrik 2011-11-25 00:03

    Jo jag kommer i håg då vi kunde köpa ett foto på lucia. Så då undrar jag om motsvarande kunde göras på det digitala sättet? Jag syftar ju på en RAW fil som tas på lucia. Detta är ju bara ett förslag till att få mer spridning av media på olika sätt. För det blir inte samma sak att själv ta bilder på lucia. Även om bilderna då blir i CR2 Sedan undrar jag om kandidaterna & lucia själv får en varsin bild på sig själv? Tex i RAW Så skulle jag ha gjort om jag blev förevigad med en digital system kamera.

    Anmäl inlägg

  • Marina 2011-12-13 21:48

    Tack för det fina lucia tåget! Det var stämningsfullt på torget, det enda minuset var att musiken utomhus inte hördes överhuvudtaget vid torget. Finns det någon möjlighet att ha flera högtalare.

    Anmäl inlägg

  • Maritha Rönnberg 2011-12-14 00:00

    Hejsan!
    Jag undrar bara om finska Lucia och hennes tärnor även sjunger på finska?

    Anmäl inlägg

  • Rina 2011-12-15 19:40

    Har hört att Folkhälsan skall jobba med ensamhet bland äldre bara uppe i Österbotten. Stämmer det? Skulle det inte behövas också här i södra Finland? Man läser ibland om människor som legat döda i månader utan att någon saknat dem o. det oftast i större städer.

    Anmäl inlägg

  • Camilla Westerlund 2011-12-19 09:59

    Tack för dina synpunkter. Vi kommer att inleda verksamheten i Österbotten våren 2012, men småningom utvidga den till också södra Finland. Planen är att ha samma insamlingsändamål också nästa år, vilket ger möjlighet att bygga upp arbetet i hela Svenskfinland. Hur omfattande arbetet blir redan år 2012 beror på hur mycket medel insamlingen inbringar. Om resultatet blir gott kan vi starta med mera verksamheten också i södra Finland redan 2012. Du har helt rätt, ensamhet finns på alla håll och vi kommer att göra vårt bästa för att nå också de äldre i städerna i södra Finland.



    Anmäl inlägg

  • hjördis 2012-01-07 01:52

    Hej!
    Det är underligt hur endel saker förändras med åren. Låt oss ta luciatraditionen som exempel.
    Förr var lucia en flicka som verkligen kom med ljus och värme. En flicka som visste vilket enormt ansvar det innebar att vara Finlands lucia. En flicka som visste allvaret i uppgiften. En flicka som med hela sitt hjärta ville glädja och förgylla juletiden hos ensamma, sjuka och åldringar.En flicka som visste att det kunde vara mycket tungt inte minst psykiskt.
    I dagens läge har nånting av det "äkta" försvunnit.
    Jag tror att det har blivit för mycket ståhej med både tv, tidningar och intervjuer.
    Har lussandet mist sin glans när uppträdandet i domkyrkan är över och tv-kamerorna är släckta?
    Är det sen inte mera lika viktigt att vara lucia?
    Vart har alla löften om glädje, och om att bry sej om andra, tagit vägen?
    Jag har på nära håll kunnat följa med endel av lucia framträdandena. Ett av Folkhälsans äldreboende fick en blixtvisit en morgon i december. Besvikelsen bland åldringarna var stor när lucia försvann direkt efter sången. Många åldringar hade väntat att de skulle få en liten pratstund med henne. Orsaken kunde inte ha varit en tajt tidtabell, eftersom två av tärnorna glatt gick runt och pratade med åldringarna och delade ut en kram här och där.
    För en äldre släkting på ett annat hem i Helsingfors var besvikelsen också ett faktum när lucia inte kunde visa den värme och omtanke som lite kontakt skulle ha gett.
    På en barnfest i Helsingfors var också brådskan stor. Hela luciatåget skulle bli bjudna på kaffe med dopp och möjlighet att dansa ringlekar med barnen. Det var tydligen inte heller lockande, så lucia med följe försvann illa kvickt. Inte heller den här gången kunde orsaken ha varit en tajt tidtabell, eftersom EN tärna glatt tog sej tid med att både samtala, dricka kaffe och dansa ringlekar!
    Jag läste nånstans att årets lucia kommer att vara glad, empatisk och bry sej om andra. Jag tror att mången har en annan uppfattning om den saken!

    Anmäl inlägg

  • Isabella 2012-01-07 18:20

    svar till hjördis:

    Tråkigt att du känner på detta sätt. Jag har dock en helt annan uppfattning om luciatraditionen. Du skriver att du tror att median spelar en stor roll i det hela, och det gör det också i dagens läge. Men jag tycker det är bra, eftersom många på det sättet får veta mera om lucian, och skänker mer pengar till insamlingen. Du skriver att många ställen fått uppleva besvikelser då lucian inte hunnit prata med personer. Men här tycker jag att det är viktigare att lucia och hennes följe hinner besöka mer ställen, än att hinna prata på ett ställe. Du skriver dock att saken inte har med tidtabellen att göra, men har du varit med själv, eller hur kan du annars känna till lucias tidtabell? Tycker det är tråkigt att höra om alla besvikelser, men jag tror ändå att det finns mycket mer positiva saker här. Jag tror att man trots allt minns de fina stunderna, och de äldre uppskattar nog det att lucia och följe kommer till stället och sjunger lite, även fast de inte hinner prata så hemskt mycket. Meningen med lucia är ju att lysa upp vardagen, men man kan inte överdriva meningen. Vissa har lättare att prata med äldre, andra har svårare. Lucian är endå någon som folket fått rösta fram, så jag tycker verkligen inte man kan sätta skulden på personen som blivit vald, som jag upplever att du gör. Du nämner att en del tärnor, eller en speciell alltid stannar kvar och verkar perfekt. Men alla är inte perfekta, och ibland om detta händer då dagen i princip tagit slut, så kanske de andra har annat program, och helt enkelt inte har möjligt att stanna. De tärnor som är duktiga och vill sätta mera tid på att stanna kvar på ställena, kanske de kunde ställa upp lucior? I alla fall då de blivit lite äldre, vissa tärnor är ju mminderåriga har jag förstått. Jag lyfter på hatten åt att det över huvudtaget finns ett intresse bland dagens ungdomar att jobba hårt för välgörenhet, så jag tycker det är fult att kritisera dem på ett sådant sätt. Jag tycker att årets lucia och tärnor har varit lika underbara som de brukar vara vart enda år!

    Anmäl inlägg

  • Gunvor 2012-01-07 19:18

    Som svar till hjördis,
    Jag tycker att det verkar som om “hjördis” är någon/några av årets tärnor, hur kan hon annars veta så bra vem som stannat kvar var och hur länge ännu till på privata tillställningar, hur många tärnor som sällskapat med vem (Hon skriver: jag har på nära håll kunnat följa med.) Högst troligt är det frågan om någon som är bitter och kanske avundsjuk på årets Lucia. Titta även på tiden när inlägget är skrivet 1.52 ? Vem sitter uppe och skriver dylika inlägg denna tid på natten?

    Anmäl inlägg

  • hjördis 2012-01-08 01:38

    Kära Gunvor och Isabella!
    Jag beklagar över att ni har blivit så upprörda.Men jag måste nog le lite åt era kommentarer. Jag kan ändå trösta er med att jag inte är en tärna. Har faktiskt varit en gång, men det är över 50 år sedan. Inte är jag bitter eller avundsjuk på någon heller. I min ålder sysslar vi inte mera med sådant.
    Gunvor, du undrar över det sena klockslaget. Jag jobbar fortfarande, nattskift som övervakare. Och jag har förmånen att under mitt pass både kunna läsa tidningen och knappra lite på datorn. Och det är inte bara dagens ungdom som kan använda datorer, vi gamyler finns faktiskt ännu med på ett hörn!
    Dessutom är jag glad över att få ha hälsan i behåll, så jag också orkar vara aktiv inom vissa "privata tillställningars" förening. Dessutom finns det alltid publik också på dylika tillställningar!
    Och kära Isabella, fast jag själv i år blir pensionär till hösten, betyder det inte att jag inte skulle ha ännu äldre släktingar i livet, som jag vill umgås med både till vardags och till fest.
    Och det är tråkigt att inte alla som är med i lussandet vill bjuda av sin tid helhjärtat så länge det varar. Det är ju ändå fråga om endast några futtiga veckor.
    Om det är så att det finns minderåriga med i luciatåget, som kanske inte orkar så mycket, vore det kanske bra att ha någon åldersgräns. Då skulle ju det problemet vara löst.
    Dagens ungdom tycks väldigt mycket bli behandlade med " silkesvantar" eftersom det blir "gråt och låt" om nån har en åsikt. Vilket detta är!
    Men ni kan sova lungt. Jag kommer inte att få uppleva fler luciauppträdande denna vinter. Så jag kommer inte att kunna kommentera de kommande uppträdandena på några som helst sätt heller. För jag antar att det fortfarande finns flere kvar ännu.
    Och Isabella, du har så rätt; ingen är perfekt, inte du,inte jag, ingen!
    Men tänk flickor ändå på att:
    Den lilla svenska ankdammen är så liten, kretsarna är så få, att vi finlandssvenskar råkar möta varandra ibland på de mest förvånandsvärda ställen.Detta tydligen både på gott och ont.

    Anmäl inlägg

  • Elin 2012-01-08 13:34

    Hej på er!

    Man blir ju lite upprörd av dom senaste kommentarerna. Här sitter någon och drar ett fult moln över Lucia traditionen. Varför kan folk inte bara vara nöjda med som det är? Tyvärr är Lucian bara en människa hon också. Än sen om hon inte kan bli på precis alla ställen och tala med äldre människorna? Hon har faktiskt ett liv utanför lussandet också, och vad vet vi vad orsaken egentligen varit. Kanske har hon haft uppträdande efteråt, men tärnan som Hjördis hyllat här inte haft det? Vad vet vi egentligen. Det är helt onödigt att bli upprörd om en sådan sak. Jag vet också att lucia och hennes följe faktiskt var med och dansade ringdanser med barnen på en barnfest i H:fors. Jag var där med min dotter, och tyckte det var oerhört trevligt att de ville ge av sin tid för att dansa med barnen, men det betyder inte att vi kan anta att hon dricker kaffe med oss hela kvällen? Det finns en gräns med vad vi kan begära och vad vi inte kan. Kanske har traditionen ändrat, men så har samhället också. Vi lever i en mycket mer hektisk värld, och jag tror att äldre människor nog blir glada ren då de får se unga flickor sjunga vackert, eller har jag helt fel? I varje fall är jag lycklig över den lilla kant som Lucia och hennes följe lyckas lysa upp i den gråa vardagen. Varför begära mer än så?

    Anmäl inlägg

  • helena 2012-01-08 20:18

    svar till hjördis
    Jag tycker verkligen att du “hjördis” är lite orättvis och tom elak. Lucia med följe har klarat sig suveränt i år såsom även tidigare år. I år kommer Lucia med sina tärnor att ha flere besök än någonsin tidigare. Kom ihåg att alla tärnor är inte med på varje besök, deras arbetsbörda är således kanske bara 1/3 av Lucias arbetsbörda. Jag kan väl förstå varför kanske just denna tärna, som du nämner flere gånger, orkar stanna kvar efter det officiella programmet. Hon har inte haft 8- 9 uppträdande per dag i flere veckors tid och får dessutom vila följande dag vilket Lucia inte får. Detta har verkligen inte med empati att göra. Jag är av samma åsikt som en av skribenterna ovan att det är viktigt att så många som möjligt får uppleva Lucias och tärnornas utstrålning. Det var synd om just någon av dina släktingar inte hade en möjlighet att byta några ord med dem och därför försöker jag förstå dig och din kritik. Men finns det verkligen inte något viktigare som du kunde kritisera? Lucia och hennes tärnor jobbar frivilligt utan någon kompensation och lägger ned flere veckor av sin tid på att sprida ljus och glädje bland barn och äldre. Där tycker jag att årets Lucia med följe har lyckats väldigt bra. Jag hoppas verkligen att du i fortsättningen kunde tänka mera positivt än kritiskt när du sitter på ditt nattskifte. Man lever längre och lyckligare om man inte alltid klagar.

    Anmäl inlägg

  • Gunvor 2012-01-08 22:20

    ”Kära hjördis”(fd tärna) jag måste nog minsann också le åt dina långa förklaringar,som man tror om man vill.

    Anmäl inlägg

  • hjördis 2012-01-09 01:57

    Tack för tipset Helena. Men vad ålder beträffar, tror jag att jag ändå är äldre än du.
    Dessutom är det inte att klaga om man konstaterar fakta. Men om sanningen svider är det någonting som är på tok!
    Och Elin, det var ju mycket trevligt om luciafölje var med och dansade ringlekar. Det tyckte de säkert var roligt. Och det är ju dessutom en fin gammal tradition det också.
    Men i kommentarerna ovan tycker jag mej uppfatta en viss uppnosighet. Och det passar sej inte av flickor som skall sprida luciabudskapet!

    Anmäl inlägg

  • Tomas 2012-01-09 13:22

    Hej alla!
    Känner mig tvungen att skriva en kommentar till allt som de senaste dagarna har skrivits.
    De facto att hela julfirandet inte har så stor kristen betydelse i dag(tyvärr) utan blivit en mera kommersiell högtid, eller snarare några lediga dagar, har lett till att också luciatraditionen har blivit ett objekt som skall marknadsföras som en produkt.
    Det har i sin tur lett till att luciatraditionen kan upplevas som lite ytlig bland ungdomen.Man tar lite för lätt på uppgiften.Man kanske vill delta för att det kan kännas lockande att sjunga. Men i detta fall gäller det inte endast sång. Alla unga har kanske inte innerst inne uppfattat luciatraditionens verkliga innebörd.
    Jag håller med att det är en tung och ansvarsfull uppgift som man måste kunna utföra med all den värme och vördnadshet som förväntas. Lider man då brist på social kompetens är man verkligen omogen för denna ansvarsfulla uppgift!
    Må vi värna om luciafirandet på ett sätt som traditionen påbjuder så att vi också kan ge till kommande generationer en lucia som sprider samma värme och omtanke som spreds på "den gamla goda tiden"

    Anmäl inlägg

  • Jenna 2012-01-09 17:02

    Hej Hjördis,

    jag undrar vad du vill uppnå med dina konstateranden, lite konstruktiv kritik kunde kanske vara på sin plats? Hur tycker du att Luciatraditionen kunde förbättras? Finns det ett bättre sätt att välja ut Finlands Lucia? Det är trots allt folket som röstat fram "vinnaren".

    Och gällande Lucias och tärnornas kompetens upplever jag sången viktigare och mer berörande eftersom den når ut till alla i salen. Lucia ska sprida glädje och ljus, vilket inte behöver betyda babbel.

    Anmäl inlägg

Skriv en kommentar direkt på sidan
Skriv en kommentar direkt på sidan