Vattengymnastik & simning

Skonsam, men effektiv träning i vattnet

Träna vattengymnastik och simning i våra varmvattenbassänger, i simhall eller i sjö. Vi erbjuder grupper för olika målgrupper och med olika syften. Grupperna leds av kunniga och inspirerande ledare.

Folkhälsans instruktör leder seniorvattenjumppa

Att träna i vatten passar de flesta och går bra att anpassa enligt utgångsnivå. Vattnets unika egenskaper ger motstånd och minskar trycket på lederna. Oavsett om du har nedsatt rörelseförmåga eller är erfaren motionär erbjuder vattnet goda träningsmöjligheter. Muskelspänningar minskar i varmt vatten och av vattnets masserande inverkan. Vattnet ger utmaning enligt dina behov och förorsakar mycket sällan träningsvärk.

Vattengymnastik

Viktigt att veta

Då du tränar i vattnet kan du få mera effekt genom att öka takten, genom att ändra rörelsens riktning, genom att öka motståndsytan eller genom att använda hjälpmedel. I varmt vatten kan du avsätta tid för tänjning och skön avslappning. I svalare vatten lönar det sig att hålla tempot högre så att du håller kroppen varm. Både hygien och säkerhet är viktigt att beakta då du tränar i vattnet. Tvätta dig innan du går i bassängen och ha gärna någon med dig då du simmar. Vi ordnar kurser i att leda vattengymnastik och utbildar simlärare och lekledare.

Frågor och svar

Risken för skador är liten i vattnet eftersom kroppsvikten avlastas och ryckiga rörelser i princip är omöjliga. Vattnet har också en stabiliserande effekt som gör att du upplever ett stöd och det kan kännas som om vattnet omfamnar dig.

Kontakt

  • Nina Hongell-Ekholm

    Kontaktperson Nyland

  • tfn :
    050 430 6091

  • Skicka e-post