Stavgångsgrupper

Stavgång höjer effektivt konditionen

Att promenera är ett enkelt sätt att motionera. Använder du dessutom stavar och går i kuperad terräng får du en ännu effektivare träning.

Stavgång kan med fördel göras i kuperad terräng med varierat underlag. Då tränas kondition, muskelstyrka och balans på ett naturligt sätt.

Lägg gärna in några intervaller när du går stavgång. Till exempel två minuter i ansträngande raskt tempo och två minuter lugnt tempo. Stanna gärna upp och gör några rörlighets- och/eller muskelstyrkeövningar under promenaden. Det brukar också kallas stavcross-pass.

Stavgångsgrupper

Frågor och svar

Stå på ett jämnt underlag i de skor du använder vid promenader. Håll stavarna bredvid fötterna. Slappna av i axlarna. Vinkeln i armbågen ska då vara 90 grader eller större. (Detta gäller inte stavar som fjädrar)

Det kan vara att du spänner axlarna när du går. Eller att stavarna är för långa. Variera också underlaget du stavgår längs. Om man alltid slår ner stavarna på asfalterat underlag kan det ge belastningsskador. Stavgång kan med fördel göras längs konditionsbanor eller längs skogsstigar.

Viktigt att veta

  1. Börja att gå och låt stavarna släpa i marken. Sätt hälen i först och rulla sedan över fotsulan till tårna. Rörelsen strävar framåt, inte uppåt.
  2. Låt hela armen pendla med den rörelse. Axlarna är avslappnade vid stavgång. Rikta blicken framåt
  3. Ta sedan tag om stavarna. Håll dem nära kroppen. Färst stavspetsen i marken. Tryck ifrån med staven och pressa dig själv framåt.
  4. Tänk på att stavgång är diagonalgång, inte passgång. När höger hand är fram så är vänster hand bak och samtidigt är vänster fot fram och höger fot bak.
  5. Undvik att krampaktigt hålla i staven. När du tryckt staven bakåt kan du med fördel släppa den med fingrarna så att handen endast vilar i handremmen.

Kontakt