Avslappning och naturen som kraftkälla

Avslappning och naturen som kraftkälla

Känner du dig spänd och irriterad? Dessa känslor kan orsakas av stress. Det är kroppens sätt att tala om att du behöver sakta ner eller ta itu med det som är på tok.

En person i röda tossor sitter vid en brygga en vindstilla sommardag.

När du inte mår bra finns det alltid en bakomliggande orsak. Regelbunden avslappning gör att du mår bättre och lär dig utnyttja tiden bättre. Dessutom sover du bättre, sparar energi, är mer koncentrerad och uppnår bättre resultat i det du gör.

Om du är avslappnad är det lättare för dig att lyssna på kroppens signaler och kunna känna ett inre lugn. Avslappningen hjälper dig att hitta en inre balans, men kom ihåg att avslappning inte kan tvingas fram.

Att vara ute i naturen ger återhämtning och kan hjälpa om du känner dig stressad eller spänd. Natur finns runt omkring oss både som parker, skog och som öppna landskap. Naturen erbjuder olika slags upplevelser, allt från avkoppling till utmaning.

Att vara ute i naturen är gratis och mångsidigt.

Många förknippar friluftsliv med aktiviteter som sker i vildvuxna områden. Men friluftsliv kan också vara utevistelse som sker i ett grönområde i staden, t.ex. i en park.

Också forskning har påvisat att naturvistelse har lugnande, stärkande och läkande effekter. Stresshormonnivårena sjunker redan efter några minuter utomhus.

När vi är utomhus brukar vi också röra på oss mera. Det här är bra att komma ihåg då vi tillbringar allt mera tid inomhus och rör på oss allt mindre.

PRAKTISKA TIPS:

  • Du ska inte behöva anstränga dig för att slappna av. Ha tålamod när du övar avslappning. Effekten ökar då du övar regelbundet.
  • Ligg gärna på golvet eller sitt när du tränar avslappning. Ställningen ska kännas bekväm. Du får gärna ha lösa och bekväma kläderna på.
  • Lyssna på en låt du tycker ger dig en lugn känsla.
  • Avslappning kan vara att lyssna på en lugn låt, lyssna på en uppläst avslappningsövning, titta ut genom fönstret någon minut då du åker kollektiv trafik, spänna och slappna av olika muskler, stretcha m.fl.
  • En lätt avslappningsövning är att ta tre djupa andetag. Då du andas djupt ska det kännas som om magen fylls med luft, som en ballong. Den här övningen kan man lätt göra om man känner sig spänd t.ex. före ett prov.
  • Ta en paus utomhus och drick något varmt. Redan 5 minuter utomhus sänker stresshormonnivån i blodet.
  • Fotografera ett nytt landskap eller något vackert i naturen.
  • Stanna upp och lyssna på regnet eller vinden.
  • Beundra stjärnorna.
  • Sitt stilla utomhus och lyssna på naturljuden eller tystnaden.
  • ​På hösten: Hoppa i en hög krattade löv, plocka svamp eller fotografera höstens färger.
  • ​På vintern: åk pulkka, skrinna eller gör någon annan utomhusaktivitet du gillar. Ha gärna någon varm dryck med och njut av din tid utomhus.
  • ​På våren: ta fram cykeln och åk en tur och plocka vårblommor för att hämta våren in. Om du har pollenallergi kan du satsa på att vara utomhus direkt på morgonen och på kvällen då det är mindre pollen i luften.
  • På sommaren: spela gårdsspel, gå på picknick, göra cykelutfärd och utforska nya områden, besöka simstranden, plocka bär eller ängsblommor, göra utomhusmat, ligg i hängmattan - det mesta går att göra utomhus under den varmare och torrare tiden på året.