Läsarfråga

Hur får jag familjen att äta hälsosammare?

Jag är en 16-årig tjej som borde gå ner i vikt av hälsoskäl. Jag tränar några gånger i veckan och försöker cykla och promenera till skolan. Problemet är att min familj inte lever speciellt hälsosamt. Jag försöker att skära ned på godsaker men då min omgivning inte äter nyttigt är det svårt. Vi har alltid kakor, läsk och godis hemma och middagen är ofta ganska onyttig. Jag undrar hur jag kunde motivera min familj till en hälsosammare livsstil och själv stå emot godsakerna hemma?

Ställ din fråga här!

Hej! Vad fint att du rör på dig regelbundet, det har många fördelar för hälsan. Det är svårt att motstå frestelser, och jag tycker det var klokt av dig att tala med din familj om ni kunde begränsa sällanmaten till exempel till veckosluten. Kanske kan du ta upp detta med dem igen?
Ett tips är att planera middagarna tillsammans och hjälpas åt att laga mat. Om ni har sportlov kanske ni kan passa på att testa nya hälsosamma lunch- och middagsrecept tillsammans?

Ett enkelt och bra sätt att minska frestelserna är att äta frukost, lunch och middag. Utöver det kan du äta något litet mellanmål om du är hungrig, till exempel en frukt/grönsak, lite nötter eller naturell yoghurt med bär. Fibrer som finns i fullkornspannmål, grönsaker, frukter och bär späder ut energiinnehållet och hjälper dig att hålla mättnadskänslan längre.

Skrota allt svartvitt tänkande som ”jag har redan ätit en massa godis så jag kan lika gärna äta upp hela påsen, det är ändå kört”, och försök känna efter och sluta äta när du är nöjd istället. Kosten behöver inte vara perfekt, om 80 procent av maten du äter är bra, är det ok om 20 procent är sällanmat.


Hälsningar: Linda Hongisto, sakkunnig i kostfrågor

Illustration: Rebecca Elfast

Publicerad: 13.2