Läsarfråga

Sonen är vegetarian – hur gör vi bra mat?

Hej, Min tonåring har blivit vegetarian och jag är lite orolig för att han inte får i sig alla näringsämnen som han behöver. Vad är viktigt att tänka på när vi lagar mat hemma?

Ställ din fråga här!

Forskning visar att en väl sammansatt vegetarisk kost är bra för hälsan, det samma gäller också en väl sammansatt blandkost som följer de Finländska näringsrekommendationerna. Det finns många olika sätt att äta vegetariskt, det som är gemensamt är att basen i kosten kommer från växtriket. Ju mera man begränsar sin kost, desto noggrannare måste man planera kosten för att få i sig alla de näringsämnen som kroppen behöver.

Vegankost, speciellt för ett växande barn, kräver att man ser till att energibehovet uppfylls och att kosten innehåller alla essentiella (livsnödvändiga) näringsämnen. Vegankosten består av spannmålsprodukter, baljväxter, rotfrukter, grönsaker, frukter och bär, vegetabiliskt fett, nötter och frön samt ett vegetabiliskt alternativ till mjölk. Dessutom behövs vitamintillskott av D-vitamin, B12 och jod. Äter du detta får du i dig de näringsämnen kroppen behöver.

Om ditt barn äter mångsidigt och är lakto-ovo vegetarian (äter mjölkprodukter och ägg) är det lättare att få i sig alla näringsämnen. Detsamma gäller naturligtvis om ditt barn utöver mjölkprodukter och ägg även äter fisk. Fisk kunde vi gärna äta mera av och gärna olika sorter.

Använd baljväxter, nötter och frön, fullkornsprodukter, grönsaker, frukter och bär, mjölkprodukter eller berikade vegetabiliska drycker och vegetabiliska oljor såsom rypsolja när ni lagar mat hemma. Kanske ni kan leta upp intressanta vegetariska recept och testa nya rätter tillsammans?

Hälsningar,

Linda Hongisto, kostrådgivare

Illustration: Rebecca Elfast