Fråga

Hur skall jag ta mig i och ur båten på ett tryggt sätt?

Skicka in en fråga

Hej! Jag har fått svårt att ta mig i och ur båten. Min balans, men också styrkan i benen, har blivit sämre med åren. Jag hoppas kunna ta mig ut på sjön ännu många år, men det börjar kännas lite osäkert. Har du tips på träning som kunde hjälpa mig så jag också i framtiden kan njuta i skärgården?

Elsa

Hej Elsa,

Det låter helt underbart att spendera tid i båt under sommaren och njuta av skärgården. Jag förstår att du är orolig för att det här ska ta slut på grund av den osäkerhet du nu känner när du tar dig ut ur och in i båten.

Det är alltid rätt tid att börja träna och är definitivt inte för sent, varken då det gäller ålder eller båtsäsong! Den bästa träningen för en bättre balans är att kombinera balansträningen med muskelstärkande övningar och tänjningar varje dag och det finns flera sätt att göra det redan i vardagen.

Med tanke på båtlivet kan du på torra land träna med mjukt och lite gungande underlag under fötterna. Om du tycker om att gå i skogen ger den ojämna terrängen dig ett perfekt balansbräde då hela ditt balanssystem koncentrerar sig på att hålla dig på fötter. Det gör ingenting om du behöver ta ett steg åt sidan från stigen, det betyder att du hittar balansen och det är bra! Kom ihåg att nu och då titta upp och framåt medan du promenerar och låta fötterna känna efter hur underlaget känns. Också inomhus kan du träna genom att lägga en madrass eller några kuddar på golvet vid en vägg, som du kan hålla i om det behövs. På madrassen eller kuddarna går du framåt, sidlänges, bakåt och här kan du på samma sätt utmana dig genom att se framåt i stället för att titta ner på fötterna.

I skogen och ute i naturen går man dessutom uppåt och neråt i backar, man stiger över stock och sten, klättrar uppför berg eller går i trappor och upphöjningar i parkerna, vilket betyder att benmusklerna också får jobba. I trappan kan du stanna på ett ben en stund och räkna till tio, en svår utmaning för balansen, men börja med att hålla i trappräcket och småningom märker du att det blir lättare.

Ett annat tips är att varje gång då du sätter dig ner, stiger du upp igen minst tio gånger innan du sätter dig helt och hållet. 

Ett annat tips är att varje gång då du sätter dig ner, stiger du upp igen minst tio gånger innan du sätter dig helt och hållet. Utomhus kan du t.ex. stanna vid varannan parkbänk under promenaden och göra samma sak. Utmana samtidigt balansen genom att föra fötterna närmare varandra, eller den ena foten framför den andra medan du stiger upp. Du märker att också benmusklerna jobbar intensivare! Utomhus finns det även lekparker där klätterställningarna är designade både för barn och vuxna, så om du har barn eller barnbarn du umgås med kan du se vad du hittar för balansredskap i er närmaste lekpark.

Det här var några tips för vardagen men jag rekommenderar också varmt kombinerade balans- och styrketräningsgrupper där du kan få ännu fler råd och tips.

Lycka till med träningen och jag önskar dig en riktigt skön och balanserad sommar på havet!

Malin Grönros