Kolumn

"Vardagsmotion och högläsning för barnen ger balans"

Journalisten och småbarnsföräldern Jenny Jägerhorn-Tabermann har testat sin sömn och återhämtning med Firstbeats livsstilsanalys i fyra dagar. Läs hennes insikter här.

"Du kan inte ta mig", ropar 3-åringen och pilar iväg med väldig fart och jag hastar efter henne. Lek, raska vagnpromenader och bicepsträning med en 7,5 kilos bebis är den motion jag främst hinner med just nu. Ganska långt ifrån mitt tidigare liv som professionell balettdansare, då jag främst behövde bry mig om överkondition.

Det är skönt att höra att just den här typen av vardagsmotion ändå räcker långt. Livet som småbarnsförälder är trots all lycka också stundvis stressigt.

 I fyra dagar fick jag testa Firstbeats livsstilsanalys och bära elektroder medan jag antecknade mina dagliga göromål i en digital journal.

I fyra dagar fick jag testa Firstbeats livsstilsanalys och bära elektroder medan jag antecknade mina dagliga göromål i en digital journal. Mina data presenterades sedan som en kurva. De röda kurvorna i resultatdiagrammet höjs till exempel när trilskande barn vägrar gå och lägga sig.

Testet skiljer inte mellan positiv och negativ stress. Viktigast är upplevelsen, och som med det mesta gäller det att hitta en balans mellan hålligång och ro. Hur roligt det än är att träffa vänner över pizza och ett glas rödvin på en bar, är det en stressfaktor. Efter Helan går, skål i bubbel och kräftor är det uppenbart svårare att varva ner och den effektiva återhämtningen sker endast under andra hälften av min nattsömn. Överlag sover jag inte så bra just nu med spädbarn som ammas upp till fem gånger om natten. Avgörande är ändå hur effektivt jag lyckas ta igen mig.

Den största överraskningen var att högläsning för barnen ger så utmärkta resultat med tanke på min egen återhämtning. Oxytocin, kroppens eget må-bra-hormon utsöndras när man kryper upp i solstolen och myser med ungar och bok. Win-win på många plan! Liksom en paus med bebis i famnen på klipporna i vacker skärgårdsmiljö.

Skillnaden i aktivitetsgraden mellan stads- och landeliv är också intressant. På stugan kopplar jag av och rör mig endast korta sträckor, vilket syns i återhämtningen både dag- och nattetid. När blixten plötsligt slår ner på andra sidan sundet tar stresskurvan ett litet skutt.

Landelivet och stillavarandet gör uppenbart gott och efter veckoslutet får jag en riktigt god nattsömn och återhämtning. Av gammal vana varvar jag också ned i god tid på söndagskvällen. Det vore intressant att jämföra stressnivåerna då jag återgår till arbetslivet med deadlines som stundvis får de röda kurvorna att pika.

Efter att ha jobbat en stor del av livet med kroppen som redskap är jag lyhörd för när pauser behövs och hur jag ska varva ner. Analysen visar ändå att jag lyckas upprätthålla en bra balans och orkar bra trots knaggliga nätter. En viktig insikt är att göra sådant man mår bra av och som gör en glad också när tiden inte tycks räcka till. De små pauserna gör verkligen skillnad.

Jenny Jägerhorn-Tabermann
 journalist och tvåbarnsmamma som testat Firstbeat Livsstilsanalys under fyra dagar.

Så här gjordes Firstbeat-livsstilsanalysen

  1. Vår testperson Jenny Jägerhorn-Tabermann har gjort Firstbeats livsstilsanalys i fyra dagar. Hon har haft på sig ett Firstbeat Bodyguard2 mätinstrument som fästs på kroppen med hjälp av två elektroder. Mätinstrumentet registrerar hjärtfrekvensvariabiliteten medan hon antecknat sina vardagsaktiviteter i Firstbeats digitala journal.

  2. Testpersonens data skrivs ut som en rapport som visar en graf med röda och gröna pikar som påvisar stress/återhämtningsreaktioner. Kroppens reaktion på dygnets aktiviteter och miljön, helt enkelt.

  3. Folkhälsan använder Firstbeat livsstilsanalys i flera av sina verksamheter, bland annat vid Solvalla och Norvalla.

Utdrag ur analysen av datan från Jennys Firstbeats livsstilsanalys:

  • ”Det märks att du vaknar på natten och att återhämtningen blir lidande speciellt i början av natten. Därför hinner du inte alltid få tillräckligt med återhämtning under sömnen och du kanske inte upplever dig vara utvilad då du vaknar.”

  • ”Du har en hel del återhämtande perioder under dagen och det är bra eftersom det även främjar återhämtning nattetid. Det verkar vara som om läsning (även högläsning) och fysisk närhet till barnen är en effektiv metod för dig att återhämta dig.”

  • ”På fredagen, då du deltog i kräftskivan, ser man att återhämtningen förskjuts framåt ordentligt.”

    Datan från testpersonen Jennys Firstbeat-livstillsanalys tolkades av Mikaela Wiik och Nina Martin, sakkunniga på Folkhälsan.