Systematiskt långsiktigt arbete motverkar mobbning – så här jobbar Folkhälsan - Folkhälsan
24 februari 2021

Systematiskt långsiktigt arbete motverkar mobbning – så här jobbar Folkhälsan

Mobbning, våld och trakasserier samt åtgärder för att minska dessa har livligt diskuterats i offentligheten den senaste tiden.

Mer om mobbningsförebyggande

 En orsak till det här är det åtgärdsprogram för att förebygga mobbning, våld och trakasserier i skolor och läroanstalter som Undervisnings- och kulturministeriet har berett. Det tragiska fallet med en pojke som i misshandlades till döds i Forsby i Helsingfors i december har också åter igen väckt en offentlig diskussion om hur sådant här kan ske. 

Folkhälsan har stor erfarenhet av och expertis i att jobba mobbningsförebyggande på ett systematiskt, helhetsmässigt och hållbart sätt. Vi samarbetar med pedagoger och elevvårdspersonal i skolor och daghem för att främja trygga relationer, motverka ensamhet och förebygga mobbning ända från dagisålder till andra stadiet.

 Det handlar inte bara om att ingripa mot mobbning. Vill man göra ett hållbart mobbningsförebyggande arbete handlar det om att systematiskt och långsiktigt arbeta på att förbättra klimatet i hela skolan, daghemmet eller föreningen. Det är viktigt att börja jobba i tid, och öva samspelsfärdigheter redan när barnen är små, säger Maria Lingonblad, sakkunnig i mobbningsförebyggande på Folkhälsan.

Folkhälsans sakkunniga har tät kontakt med fältet och håller aktuella kurser och utbildningar i hur man kan jobbar helhetsmässigt för att skapa trygga relationer i skolor, daghem, klubbar och föreningar. Dessutom samarbetar vi också med lärarutbildningarna vid universiteten och med fortbildningscentralerna där våra sakkunniga gästföreläser. Folkhälsan ordnar också kurser och utbildningar för vänelever, tutorer och deras handledare. Den här verksamheten stöds av STEA. 

Våra sakkunniga samarbetar också nationellt med andra organisationer, bland annat i programmet kring Skolfred och Dagisfred . Vi har en tät kontakt till pedagoger och kuratorer på fältet genom våra många nätverk för olika grupper av professionella och lyckas därför erbjuda aktuella och uppdaterade utbildningar och föreläsningar. 

Bland de material vi erbjuder kan nämnas till exempel Kompiskonst, Kompisväskan och olika dialogdukar. Folkhälsans dialogdukar är ypperliga redskap när man vill föra dialog kring värderingar och forma sin värdegrund tillsammans i grupp. Dukarna kan man kostnadsfritt beställa av oss och de hittas under rubriken Material nere på denna sida.

 Vill man till exempel arbeta med skolans värdegrund lönar det sig att börja med en dialog mellan personalen för att sedan ta det vidare till elevnivå, säger Maria Lingonblad.

Vi rekommenderar också att personal inom daghems- och skolvärlden som vill få aktuell information kring relationsskapande och mobbningsförebyggande går med i gruppen Folkhälsan - Trygga relationer på Facebook.

Folkhälsan är också delaktör i NUOSKA, ett kompetenscentrum för ungdomsarbete där syftet är att fördjupa samarbetet mellan skola och ungdomsarbetet för att stärka ungdomars delaktighet i samhället. Tyngdpunkter inom kompetenscentrets verksamheten är mobbningsförebyggande arbete, skoltrivsel och stärkandet av helhetsvälbefinnandet. Folkhälsan kan som delaktör bidra till att öka tryggheten och trivseln för våra unga inom både skolor, läroinrättningar och ungdomsarbetet. Det här genom att sprida kunskap och utveckla av trygghetfrämjande arbetsmodeller i samskapande. Inom ramen för NUOSKA ordnas under våren virtuella frukostföreläsningar kring aktuella teman som berör ungas delaktighet, välbefinnande och främjande av trygga relationer.