Kristian Wahlbeck: Vi kommer att gå socialt stärkta ur coronapandemin - Folkhälsan

01 april 2020

Kristian Wahlbeck: Vi kommer att gå socialt stärkta ur coronapandemin

Det finns vissa grundregler för hur man kan hantera coronakrisen, säger forskningsprofessor, psykiatern och utvecklingsdirektören Kristian Wahlbeck.

– Det är viktigt att våga känna efter hur du på riktigt mår och diskutera det med andra. Har du ingen att diskutera med kan du alltid ringa Mielis svenskspråkiga kristelefon

Varför är det då så viktigt att bearbeta sina känslor? Ibland kan det kännas mer frestande att förtränga allt och bara titta på något skönt program på tv.

– Det är viktigt för det hjälper dig att handla rationellt, handla rätt och bli tryggare. Om du förnekar känslorna och blundar för situationen kan du utsätta både sig själv och andra för fara. När du är du med dina känslor är det lättare att omsätta känslorna i konstruktiv handling, göra upp en trygghetsskapande handlingsplan. Det kan handla om att ha ett tre dagars matlager hemma, eller att fundera vad man ska göra ifall någon anhörig får symptom.

Wahlbeck tror att toalettpappershamstrandet i början coronakrisen i Finland var ett resultat av just människors sätt att försöka skapa trygghet genom att förbereda sig. Livet känns tryggare när man har en plan.

Förnekar man däremot sina känslor kanske man inte klarar av att vidta förberedelseåtgärder vilket ökar otryggheten.

Rutiner, människor och närvaro

Hur ska man då göra för att få kontakt med, känna igen och bearbeta sina känslor? Jo, genom mänskliga kontakter, rutiner och närvaro.
Under dessa isolerade tider är det alltså extra viktigt att hålla kontakt med andra människor, menar Wahlbeck.

– Det gläder mig att se att kontaktsökandet har ökat. Det är många som ringer nära och kära och andra ensamma just nu. Det här ökar det sociala kapitalet och det är så viktigt. Jag tror att vi socialt sett kommer att gå stärkta ur coronapandemin.

Att man har rutiner eller en tidtabell för dagen är också viktigt. Rutiner ger en trygghet som gör att man lättare vågar närma sig känslorna. Det lönar sig alltså att skapa nya rutiner i den mer isolerade tillvaron.

– De dagliga rutinerna kan innehålla till exempel meditation, yoga, mindfulness- eller avslappningsövningar – kanske någon teknik som tidigare fungerat för dig. Avsätt en liten stund för sådant här varje dag. Det hjälper dig att komma i kontakt med dig själv. Medveten närvaro hjälper oss att ta itu med ångesten.

Det positiva är att vi har lite mera tid när resorna faller bort. Den vunna tiden kan vi använda till sociala kontakter på distans, till att börja träna eller försöka lära sig något nytt. Kanske ett stickmönster eller ett nytt språk?

Levnadsvanor eller levnadsovanor?

Isoleringen hemma gör att många tyvärr har en lägre tröskel för att hänge sig till allt för mycket kaffe eller alkohol som kan öka ångesten. Sömnen ska man heller inte slarva med.

– Det är viktigt att du ser över dina levnadsvanor – att inte hela dagen går åt till att du sitter i soffan, äter chips och tittar på coronanyheter. Jag tror att det är viktigt att avgränsa nyhetsflödet på något sätt, kanske inte frossa i coronanyheter från värre drabbade länder, då förlorar man lätt perspektivet. Kom ihåg att det här är ett virus som nästan alla överlever, också majoriteten av de äldre. Vi har det under god kontroll i Finland och har en välfungerande vård. Vi lever i en tid där man har förståelse för hur epidemier kan begränsas.

Många oroar sig för de ekonomiska och psykosociala följderna av arbetslöshet och konkurser. Vår nationalekonomi kommer att få sig en törn av pandemin.

– Därför är det väldigt viktigt att hålla fast vid den nordiska välfärdspolitiken och det goda socialskydd vi har. Vi vet att de psykiska följderna av arbetslöshet är mycket värre i de länder som inte har ett fungerande socialskydd. Arbetslöshet är inte lika katastrofalt i Finland som i många andra länder. Sen ska vi komma ihåg att vi kan uppnå meningsfullhet också genom annat än arbete.

Människan mår bra av och känner meningsfullhet genom att hjälpa andra. Frivilligarbete får bevisligen människor att må bra.

– Det är glädjande att se hur nya grupper av människor ställer upp för varandra nu, till exempel genom grannhjälp.

 

Psykiater och forskningsprofessor Kristian Wahlbeck är utvecklingsdirektör för Föreningen för föreningen Psykisk hälsa i Finland och medlem i Samfundet Folkhälsans styrelse.

Text: Hanna Rundell