Köp ett luciamärke och stöd lokal verksamhet - Folkhälsan

01 november 2019

Köp ett luciamärke och stöd lokal verksamhet

Luciamärket säljs av de lokala Folkhälsanföreningarna till förmån för den hälsofrämjande verksamheten på orten. I fjol såldes drygt 13 350 luciamärken av lokalföreningarna och det gav dem drygt 34 000 € i intäkter.

Läs mera om Finlands Lucia

Nu är luciamärket här igen och ivriga barn löser ut märken till försäljning. Försäljarna kan lösa ut märken i sin egen skola eller genom en lokal Folkhälsanförening.

Pengarna från luciamärkesförsäljningen används för hälsofrämjande verksamhet i Folkhälsans lokala föreningar, medan pengarna från den riksomfattande luciainsamlingen används för att stöda utsatta familjer, som har svårt att orka i vardagen.

Många barn vill göra en god gärning och dessutom är det ett sätt att förtjäna lite fickpengar, eftersom försäljarna får en provision på 80 cent per sålt märke. Föräldrarnas tillstånd behövs för att ett barn ska få sälja märken. Luciamärket kostar fyra euro.

Ny lucialogo och modernare märke

Finlands Lucias logo har i år förnyats, och därmed har också luciamärket fått en ny skepnad.

– Den gamla logon hade 20 år på nacken och vi tyckte att det vara dags att förnya den. Den skulle vara tidlös, men ändå i tiden, och förmedla det som lucia står för, berättar Jonas Jernström, art director på Folkhälsans kommunikationsavdelning.

Det blev grafikern Pia Lehtinen, som länge samarbetat med Folkhälsan, som tog sig an uppdraget.

– Jag tänkte att logon ska fokusera mest på lucias budskap, inte alls på lucia som en person. Ändå skulle den vara lätt att känna igen och därför väldigt tydlig. Så jag skalade av så mycket jag bara vågade – utan att tappa igenkännandet av lucia som väsen, och stärkte samtidigt ljusets betydelse. Lucia är värme och ljus för alla och envar på ett mycket personligt sätt, förklarar Lehtinen.

– Det var en stor utmaning att ta sig an lucia som har en så anrik historia och som de flesta har en åsikt eller ett minne om. Jag hoppas att den nya logon kan lyfta lucias budskap till en ny nivå, med erfarenhet och vishet som vägkost, säger Lehtinen.

Jonas Jernström och Pia Lehtinen.

Med logotypen som inspiration har hela den grafiska identiteten för Finlands Lucia förnyats och nya webbsidor producerats. I samma veva har även luciamärket fått ett nytt utseende.

Hur skulle ni komplettera meningen ”Man kan stolt bära luciamärket för att…”?

– Luciamärket visar att jag stöder arbetet för dem i min näromgivning som har det tufft på ett eller annat sätt i sin vardag och bidrar till att göra livet lite mera hanterbart för dem, säger Jernström.

– Det står för en bättre vardag för andra, och att jag som bärare hjälpt till att stöda det, säger Lehtinen.

Luciamärket säljs mellan den 1 november och 31 december 2019. Märket säljs också i Folkhälsanhusen och i Luckorna. För mera info, e-posta lucia@folkhalsan.fi eller ring 050 360 7933.