Den här veckan samlas deltagare från det internationella HIPPY-nätverket till seminarium på Folkhälsan i Helsingfors. HIPPY är ett internationellt skolförberedande heminterventionsprogram som utövas i många länder och hjälper familjer att stöda barnen inför skolstarten.
Läs mer om FHilleI Finland är det Folkhälsan som driver FHille-programmet bland familjer som behöver lite extra stöd inför skolstarten. FHille är inspirerat av programmet HIPPY International.
Folkhälsans seminarium besöks av pedagoger och organisationer från Argentina, USA, Nya Zealand, Israel, Australien, Kanada, Tyskland, Nederländerna, Österrike, Danmark och Sverige. I sina hemländer arbetar de med HIPPY International eller med anpassade implementeringar av programmet.
– Oberoende av om man bor i Finland eller Argentina finns det alltid familjer som behöver extra stöd. Allting är relativt. Vi kan byta erfarenheter med varandra även om vi tar avstamp i väldigt olika verkligheter, säger Johanna Sallinen, sakkunnig inom språkutvecklande verksamhet på Folkhälsan.
I t.ex. Argentina lever 40 procent av familjerna under fattigdomsgränsen och många saknar till exempel helt och hållet barnböcker i sitt hem.
– Här i Finland är utmaningarna i familjerna mer subtila, säger Sallinen.
Miriam Westheimer, chef för HIPPY-International blev förvånad när Folkhälsan kontaktade henne och ville starta ett HIPPY-baserat program i Finland. ”I Finland där utbildningen är i toppklass?” tänkte hon först. Men också Finland har sina utmaningar och skillnader i skolframgång.
– Det syns tydligt att de länder där HIPPY-programmet som backas upp av staten är mer framgångsrika och når ut till fler, säger Miriam Westheimer.
Mark Veale från Nya Zealand berättar att HIPPY-programmet i Nya Zealand för tillfället når 2100 familjer som anses extra utsatta eller riskbenägna.
Senada Arnautovic fungerar som FHille-koordinator i Närpes.
I dag samarbetar Folkhälsan med 18 kommuner för att hjälpa barn att få en god skolstart med hjälp av FHille-programmet. Folkhälsan skapar materialet och utbildar FHille-guiderna som stöder familjerna.
Familjerna som deltar i FHille-programmet får ett pedagogiskt verktyg som förbereder barnen för skolstarten och väcker intresset för att lära. I praktiken innebär det 30 veckor av materialhäften med uppgifter, lekar och sagor som man kan lösa, leka och läsa med barnet.
Allt yngre barn kan nu också ta del av FHille. Programmet har kompletterats med "Lilla FHille – att leka och lära tillsammans" som riktar sig till barn från 4 år.
Folkhälsan inledde FHille-verksamheten 2014 då specialbarnträdgårdslärare efterlyste metoder för att jobba med familjer som behövde extra stöd inför barnets skolstart.
– Den feedback vi får av de familjer som deltar är att de får rutiner, tips på vad de kan göra tillsammans med barnen och bättre kontakt med barnen, säger Johanna Sallinen.
Många av familjerna som Folkhälsan jobbar med har invandrarbakgrund eller talar flera språk – till exempel deltar många bosniska familjer i Närpes och tvåspråkiga familjer från de svenska språköarna i FHille-programmet.