Kolumn: Rörelsekvarten aktiverar både elever och lärare - Folkhälsan
14 november 2017

Kolumn: Rörelsekvarten aktiverar både elever och lärare

I den här kolumnen skriver Pia Boström, tf rektor vid Kyrkoby skola i Pedersöre om skolans erfarenheter av Folkhälsans kampanj Rörelsekvarten.

– Hur många poäng har ni samlat idag? 

– Tre, tre, tre…

I årskurs två i Kyrkoby skola har eleverna tre raster varje dag och när det är dags att räkna poängen i Folkhälsans kampanj Rörelsekvarten får de flesta fulla poäng varje dag. Rörelsekvarten pågår i fyra veckor och all aktivitet på rasterna räknas så det är inga problem att samla många poäng.

Eleverna kan spela fotboll, leka eller promenera runt skolan – allt räknas. Alla skolans 160 elever deltar i kampanjen och de äldre eleverna har fler raster varje dag så vi kommer att få ihop massor med poäng.

Kyrkoby skola är ”En skola i rörelse” så de flesta eleverna är vana att hålla igång på rasterna. Vi har fått redskap att använda och de positiva reaktionerna på nya bollar, frisbeear, balansband och korgbollsställning har varit dominerande. Fotbollar och hopprep är flitigt i användning, liksom innebandyklubborna och målen. Det finns något för alla och aktiviteterna varierar från dag till dag. Elevkårens styrelsemedlemmar i åk 4–6 har fått Rastisledarskolning och aktiverar eleverna med olika lekar. När eleverna aktiverar varandra och leker tillsammans över klassgränserna känns det som om rasten aldrig skulle få ta slut.

Inomhus har vi i alla klasser en stång för styrketräning och det är ofta kö till den när läraren vill börja undervisa. När undervisningen pågått en stund passar det kanske med lite pausgymnastik. ”En liten paus i sittandet gör gott för då tänker man så bra igen”, sa en av eleverna i årskurs två på utvecklingssamtalet. Ibland räcker det med att bara stiga upp och ner på stolen ett par gånger, men ibland kanske lite klapplekar parvis där man korsar mittlinjen kan passa. Några lärare har varit på Folkhälsans”Röris” fortbildning och det materialet är lätt att använda, så det är ingen brist på inspiration.

Det är numera allmänt känt att vi sitter stilla alldeles för mycket och att vi behöver röra på oss med jämna mellanrum för att inte bli styva och stela. Därför reagerar ingen i dagens skola på om eleverna ligger på golvet och läser eller använder stolen upplyft på pulpeten som bord. ”Det vi gör med kroppen fastnar i knoppen”, så därför har vi bland annat tabellgymnastik och hoppar skidhopp 3x5 gånger och läser tabellramsan (3,6,9,12… ) medan vi hoppar i trappan. Det fina är att även lärarna aktiveras och får en bättre allmänkondition när vi rör på oss tillsammans med eleverna.

Text och foto: Pia Boström, tf rektor vid Kyrkoby skola i Pedersöre