Dags att vässa pennorna och skriva en jämställdhetsplan för skolan - Folkhälsan
27 mars 2017

Dags att vässa pennorna och skriva en jämställdhetsplan för skolan

Folkhälsan kan stöda när skolorna skriver den obligatoriska jämställdhetsplanen. Från januari 2017 förutsätter lagen att alla läroanstalter som ordnar grundläggande utbildning gör en operativ jämställdhetsplan.

Målet är att jämställdhet ska integreras i hela skolans verksamhet; i alla ämnen, miljön, materialet och bemötandet.
Folkhälsans sakkunniga i jämställdhetsarbete svarar på frågor om jämställdhetsplanen och kan fungera som bollplank till den skolpersonal som skriver planen.

Som stöd i arbetet med planen kan skolorna också ha nytta av Utbildningsstyrelsens handbok Jämställdhetsarbete är en kunskapsfråga.

Folkhälsan kommer också att ordna utbildningar i hur man skriver planen i Österbotten och Södra Finland i september och oktober 2017. Utbildningen ordnas samtidigt som utbildningen i hur man skriver de obligatoriska planerna för mobbningsförebyggande.

Eleverna kan involveras

Representanter från både arbetsgivare och arbetstagare från skolorna ska vara med och skriva planen. Dessutom kan man med fördel involvera också elever.

Syftet med den obligatoriska jämställdhetsplanen är att främja jämställdhet inom skolan.

– En plan gör att man jobbar med jämställdhet mera målmedvetet och systematiskt. Det är ett sätt att försäkra sig om att det verkligen sker förändringar och det blir också lättare att utvärdera vad man gjort. Det är också ett sätt att få hela skola, både personal och elever, engagerade i processen.

- Jag hoppas att skolorna ser planen som det som en möjlighet att verkligen förbättra verksamheten, inte bara som ett papper i skrivbordslådan för att följa lagen, säger Sara Sundell, sakkunnig i jämställdhetsarbete på Folkhälsans förbund.

Hur komma igång med planen, Sara Sundell?

– Första steget är att skolan eller läroanstalten samlar ihop en grupp som är ansvarig för att jobba med planen. Andra steget är att utreda utgångsläget i skolan, till exempel via en enkät. Sen ska man fundera på konkreta åtgärder, en tidtabell och utse ansvarspersoner som ser till att åtgärderna vidtas och följs upp.
Vilken sorts åtgärder kan det handla om rent konkret?

- Det kan handla om allt från hur man bedömer studieprestationer till hur man förebygger sexuella trakasserier eller trakasserier på grund av kön. Man kan till exempel fundera på hur man får och ger talturer i klassen eller hur kvinnor och män porträtteras i materialet i undervisningen. Vilka förslag ger vi åt eleverna i studiehandledningen? Hur mycket ser vi de tysta och duktiga eleverna? Det handlar om att synliggöra omedvetna könsnormer i skolan. Först när man synliggjort dem kan man börja jobba med dem.

Folkhälsans rapport Kärlek börjar inte med bråk kan ge skolor idéer om hur man kan jobba med jämställdhetsfrågor.

Publicerad 27 mars 2017