Grupp Volanen
Det välmående och lärande sinnetDet välmående och lärande sinnet sinnet är ett hälsofrämjande projekt bestående av ett forsknings- och ett utvecklingsprojekt. Syftet med projektet är att främja välbefinnande, resiliens, lärande, självkänsla och lycka bland elever och skolpersonal i finländska grundskolor.
Läs mera om forskningenForskningsprojektet Det välmående och lärande sinnet är ett randomiserad klinisk prövning som undersöker effektiviteten som en mindfulness-intervention har på välbefinnande, resiliens, lärande, självkänsla och lycka bland 12-15-åriga ungdomar i skolsammanhang. Sammanlagt deltog 3519 elever och deras lärare samt föräldrar i studien under 2014–2016. Nu analyseras data och resultaten rapporteras i form av vetenskapliga artiklar.
Utvecklingsprojektet genomfördes 2016–2018 då vi fick ett bidrag för hälsofrämjande från Social- och hälsovårdsministeriet. Under projektet utvecklade vi nationella mindfulness-baserade program för hälsofrämjande för både elever och skolpersonal. Programmen implementerades sedan i finländska grundskolor.
Syftet var att förse skolorna med ett konkret och kostnadseffektivt verktyg för att främja välbefinnande, lärande och lycka bland elever och skolpersonal samt att förbättra det sociala klimatet och lugnet i klassrummen.
Läs mera
Gruppledare
Salla-Maarit Volanen, PhD
Projektkoordinator
Emilia Keijonen, M.Soc.Sc
Doktorander
Maarit Lassander, University of Helsinki
Marguerite Beattie, University of Helsinki
Marianne Holopainen, University of Helsinki
Beattie, M.M., Konttinen, H.M., Volanen, S-M., Knittle, K., & Hankonen. Social Cognitions and Mental Health as Predictors of Adolescents’ Mindfulness Practice. Mindfulness 11, 1204–1217 (2020).
Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola, S., Vahlberg T., But A. & Suominen S. (2019). Healthy Learning Mind - Effectiveness of a mindfulness program on mental health compared to a relaxation program and teaching as usual in schools: a cluster-randomised controlled trial. Journal of Affective Disorders, 2019, 260: 660-669.
Beattie M., Hankonen N., Salo G., Knittle K. & Volanen S-M. Applying behavioral theory to increase mindfulness practice among adolescents: an exploratory intervention study using within-trial RCT design. Mindfulness. 2019, 10:2, 312-324.
Volanen S-M., Lassander M., Hankonen N., Santalahti P., Hintsanen M., Simonsen N., Raevuori A., Mullola S., Vahlberg T., But, A. & Suominen S. Healthy Learning Mind - a school-based mindfulness and relaxation program: a study protocol for a cluster randomized controlled trial. BMC Psychology, 2016, 4:35.
Samfundet Folkhälsan
University of Helsinki
Juho Vainio Foundation
Signe and Ane Gyllenberg Foundation
Yrjö Jahnsson Foundation
Mats Brommel’s Foundation
The Ministry of Social Affairs and Health
Svenska Kulturfonden
Niilo Helander Foundation