Smakskola

Fem nävar frukt, grönsaker och bär varje dag.

Gimme5-materialet hjälper dig att få barnen intresserade av mat och smaker på ett lekfullt sätt.

Enligt näringsrekommendationerna behöver barn äta 400 gram eller fem nävar frukt, bär och grönsaker varje dag, vilket innebär en portion till varje måltid. Vuxna rekommenderas att äta 500 gram.

Frukost: Sätt bär eller fruktbitar i yoghurten eller gröten.
Lunch: Fyll halva tallriken med sallad och grönsaker.
Mellanmål: Ät en frukt eller grönsak.
Middag: Woka färska eller frysta grönsaker.
Kvällsmål: Lägg salladsblad, skivad gurka och paprika på smörgåsen.

Gimme5 vill skapa en nyfiken positiv inställning till frukt och grönt och därmed få barn att:

  • öka variationen i den frukt, de bär och de grönsaker barnen vågar smaka på
  • öka andelen barn som får i sig det rekommenderade dagliga intaget

Kontaktperson för Nyland och Åboland är Linda Hongisto
Kontaktperson för Österbotten är Susanna Strandback

Frågor och svar

Börja med att titta, dofta och känna på den nya grönsaken, på detta sätt kan du öka barnets intresse för den nya grönsaken. Tvinga inte barnet, försök istället att väcka barnens intresse genom att göra det till något roligt och spännande.

 Studier visar att båda föräldrarnas beteende och attityder har betydande inverkan på barnens konsumtion av frukter, grönsaker och bär. De barn som äter mera frukt har också pappor som äter mera frukt. Även de barn vars mammor äter rekommenderad mängd, fem nävar frukt och grönskaer per dag, äter också själva större mängder.

Kontakt

    • Linda Hongisto

      Kontaktperson Nyland

    • tfn:
      044 788 1061

    • Kontakta
    • Susanna Strandback

      Kontaktperson Österbotten

    • tfn:
      040 839 5598

    • Kontakta