Motion för gravida

Bättre kroppskännedom när kroppen förändras

Motion under graviditeten är bra både för den gravida och för barnet i magen. Regelbunden motion ger mamman kraft och skapar en bra miljö för fostret att växa i. Den motion som blir av är den viktiga.

Under en normal graviditet gäller samma rekommendationer för hälsofrämjande motion som för vuxna som inte är gravida. Med motion avses allt från vardagsmotion till träning. Du behöver träna uthållighet och muskelstyrka samt minska stillasittandet. Du som är gravid rekommenderas röra på dig minst 150 minuter i veckan, så att du blir andfådd under 10 minuters tid.

Om du är en van motionär kan du fortsätta att träna med samma intensitet, förutsatt att du mår bra av det. Träningen får gärna fördelas på åtminstone tre dagar i veckan. Då du väljer motionsform är det viktigt att risken för fall och stötar mot magen är minimal. Dessutom rekommenderas du att träna muskelstyrka och smidighet 2 gånger i veckan. Med god kondition klarar du bättre av de påfrestningar som graviditeten kan föra med sig. Dessutom återhämtar du dig också snabbare efter förlossningen. Rörelseglädje är en viktig ingrediens i all motion. Regelbunden motion under graviditeten blir ofta en vana som fortsätter efter förlossningen. 

Vattengymnastik för gravida

Vattengymnastik är en effektiv och skonsam träningsform för dig som är gravid. Det varma vattnet underlättar rörelser och möjliggör effektiv styrke- och konditionsträning. Under ytan kan du röra dig nästan obehindrat. Samtidigt stöder vattnet kroppen så det blir lättare att hålla balansen. Vattnet ger också ett perfekt motstånd när du tränar.

Folkhälsan ordnar motionspass för gravida på flera olika orter

Nedan hittar du motionsgrupper och kurser i vattengymnastik för gravida som just nu ordnas. Mer information och praktiska tips hittar du på våra Mammakraft-sidor.

Välj region och visa kurser

Välj region för att visa kurser nära dig. Genom att klicka på rubriken får du mer information om kursen. Om din region inte visas så finns inga kurser insatta just nu.

Frågor och svar

När du upplever något av följande:

  • vaginal blödning
  • starka och smärtsamma sammandragningar
  • vattenavgång
  • huvudvärk
  • yrsel
  • svårigheter att andas eller svår andnöd
  • bröstsmärtor
  • kraftig trötthet eller känsla av kraftlöshet
  • smärta eller svullnad i vader

Fråga: Var kan jag hitta mera information om motion under graviditeten?

www.ukkinstituutti.f, www.folkhalsan.fi/mammakraft, www.fyss.se

Fråga: Vilka motionsformer rekommenderas under graviditeten? Svar: Lämpliga motionsformer är t.ex. promenader, stavgång, dans, motionsgymnastik, skidåkning och simning. Muskelstyrka kan du träna i gym, i en gymnastiksal, hemma i vardagsrummet eller med fördel ute i naturen. 

 

Kontakt

    • Rose Drifell

      Koordinator Jakobstad

    • tfn:
      044 788 3639

    • Vill du boka ett utrymme i Folkhälsans hus på Östanlid? Då är det mig du ska ta kontakt med! Jag hjälper dig gärna. Eller funderar du på en Må bra-dag tillsammans med dina kolleger? Hör av dig, så kan vi fundera tillsammans. På Östanlid har vi möjlighet att skräddarsy rekreationsdagar för att passa just din målgrupp. I min roll som konditionsskötare arbetar jag med taktil stimulering, massage och som ledare i vattengymnastiken. Alla härliga människomöten är det bästa med mitt jobb, och som gör arbetsdagarna varierande. Jag är en god lyssnare och är lugn och pålitlig. Mina arbetsspråk är svenska och finska och jag arbetar på Östanlid.

    • Kontakta
    • Antonia Prinsén

      Simkoordinator Österbotten

    • tfn:
      044 788 6034

    • Kontakta
    • Pernilla Karlsson

      Kontaktperson Åland

    • tfn:
      040 062 7435

    • Kontakta
    • Veronica Karlsson

      Lekotekarie Åland

    • tfn:
      018 527034

    • Kontakta
    • Maria Hammarberg

      Simkoordinator och motionsgrupper i huvudstadsregionen

    • tfn:
      044 788 6021​

    • Kontakta
    • Kristina Björklund

      kontaktperson för öppen verksamhet Nyland

    • tfn:
      050 435 0470

    • Kontakta
    • Sophie Romantschuk

      kontaktperson för öppen verksamhet Nyland

    • tfn:
      044 788 3673

    • Kontakta
    • Mikaela Wiik

      Sakunnig i fysisk aktivitet

    • tfn:
      044 788 1062

    • Kontakta