Motion för gravida

Bättre kroppskännedom när kroppen förändras

Regelbunden motion under graviditeten är bra för mamman, barnet och den kommande familjen. Att röra på sig ger mamma kraft och energi samt stöder återhämningen efter graviditeten. Den motion som blir av, är den viktiga. Glöm inte att lyssna på den egna kroppen. Regelbunden motion skapar grunder för en aktiv livsstil för hela familjen.

En gravid kvinna motionerar utomhus med gummiband.

Under en normal graviditet gäller i stort sett samma rekommendationer för hälsofrämjande motion som för vuxna som inte är gravida. Med motion avses allt från vardagsmotion till träning. Träna gärna uthållighet och muskelstyrka samt minska stillasittandet alltid då det är möjligt. Du som är gravid rekommenderas motionera minst 150 minuter i veckan

Om du är en van motionär kan du fortsätta att träna med samma intensitet, förutsatt att du mår bra av det. Träningen får gärna fördelas på åtminstone tre dagar i veckan. Då du väljer motionsform är det viktigt att risken för fall och stötar mot magen är minimal. Dessutom rekommenderas du att träna muskelstyrka och smidighet 2 gånger i veckan. Med god kondition klarar du bättre av de påfrestningar som graviditeten kan föra med sig. Dessutom återhämtar du dig också snabbare efter förlossningen. Rörelseglädje är en viktig ingrediens i all motion. Regelbunden motion under graviditeten blir ofta en vana som fortsätter efter förlossningen. 

Motion efter graviditeten

Graviditeten varar i ca 9 månader, så ge återhämtningen tid och börja med lugn vardagsmotion efter förlossningen. Bryt stillasittandet i mån av möjlighet och sträva till att tänka på din ergonomi när du tar hand om barnet. Efter graviditeten rekommenderas lätt motion alltid då det är möjligt, styrketräning 2 gånger/vecka samt 150 minuter rask konditionsträning per vecka. All motion räknas! Var lyhörd för ditt mående och glöm inte att tillräckligt med sömn och bra kost också främjar återhämtningen.

Tips!
Mammakraft-helheten är en sammanställning av faktabaserad kunskap om hur du kan må bra under graviditeten. Mer information och praktiska tips hittar du på våra Mammakraft-sidor.

Vattengymnastik är en bra motionsform för dig som är gravid. Läs mera här.

 

Välj region och visa kurser

Välj region för att visa kurser nära dig. Genom att klicka på rubriken får du mer information om kursen. Om din region inte visas så finns inga kurser insatta just nu.

Frågor och svar

När du upplever något av följande:

  • vaginal blödning
  • starka och smärtsamma sammandragningar
  • vattenavgång
  • huvudvärk
  • yrsel
  • svårigheter att andas eller svår andnöd
  • bröstsmärtor
  • kraftig trötthet eller känsla av kraftlöshet
  • smärta eller svullnad i vader

Fråga: Var kan jag hitta mera information om motion under graviditeten?

www.ukkinstituutti.f, www.folkhalsan.fi/mammakraft, www.fyss.se

Fråga: Vilka motionsformer rekommenderas under graviditeten? Svar: Lämpliga motionsformer är t.ex. promenader, stavgång, dans, motionsgymnastik, skidåkning och simning. Muskelstyrka kan du träna i gym, i en gymnastiksal, hemma i vardagsrummet eller med fördel ute i naturen. 

 

Kontakt

    • Camilla Lundberg

      Koordinator, Österbotten

    • tfn:
      044 788 5961

    • Kontakta
    • Sandra Jourdan

      Enhetsledare, Åland

    • tfn:
      040 062 7435

    • Kontakta
    • Maria Hammarberg

    • tfn:
      044 788 6021​

    • Motionsgrupper i huvudstadsregionen

      Visa mer
    • Kontakta
    • Sophie Romantschuk

      kontaktperson för öppen verksamhet Nyland

    • tfn:
      044 788 3673

    • Kontakta
    • Jette Timgren

      Sakkunnig i fysisk aktivitet och återhämtning

    • tfn:
      044 788 3733

    • Kontakta