Promenader

Vi mår bra av dagliga promenader. Promenader är kanske för många den enklaste och naturligaste motionsformen. Det är inte bara konditionen som blir bättre, också benstommen förstärks, lederna mjukas upp, muskelstyrkan i benen förbättras och balansen blir stadigare. Och hjärtat mår bättre!

En promenad i raskt tempo sätter fart på blodcirkulationen och energiförbrukningen. Att röra på sig raskt innebär att man känner att pulsen höjs, man blir smått andfådd och varm i kroppen. Promenader är ett enkelt sätt att uppnå en trillräcklig daglig aktivitetsnivå. Promenader är gratis och lyckas nästan var som helst. Det lönar sig att planera in både korta och längre promenader under dagen så att man kommer upp i det hälsofrämjande rekommenderade antalet steg 10 000 steg per dag. När man är fysiskt aktiv utsöndras endorfiner, som gör att vi slappnar av och upplever en känsla av välbefinnande.

Se video om gångteknik (Yle Arenan).

Promenader är skonsammamot muskler och leder och en aktivitet som de allra flesta kan utföra. Promenader kräver minimal utrustning – baraett par bra skor. När man går aktiverar man stora muskelgrupper framför allt i benen. För den otränade kan det vara bra att börja med rask gång på slätt underlag, medan den lite mer tränade kan välja en mer kuperad terräng. Att gå i kraftig uppförsbacke aktiverar baken, låren och vaderna mer, vilket ställer stora krav på hjärta och lungor. Om man inte kan springa, men ändå vill ha en effektiv konditionsträning, är gång på löpband med lutning ett alternativ.

Hur ska jag gå?

En god hållning är viktig. När du tar ett steg ska hälen ta i marken först. Rulla sedan över vikten längs fotsulan så att du skuffar dig själv framåt med hjälp av stortån. Låt armarna svänga framåt och bakåt så att du känner en tydlig rörelse i övre kroppen. Håll axlarna hela tiden avslappnade.

Använder du stavar ökar du intensiteten och stärker övre kroppen ytterligare. Stavarna utgör också en konkret trygghetsfaktor vid halt och vått före.

Tips med eller utan stavar

• Låt axlarna slappna av.
• Fötterna/tårna ska peka framåt.
• Stavarna/armarna hålls nära kroppen.
• Händerna är avslappnade.
• Gör ett kraftigt frånskjut med foten medan du aktiverar baken.
• Staven sätts i marken i höjd med hälen på motsatt fot.

Du kan läsa mer om promenader och stavgångsteknik i broschyren Ut och gå (pdf).

0 kommentarer på sidan "Promenader"

Skriv en kommentar direkt på sidan
Skriv en kommentar direkt på sidan