Folkhälsan skaffar två cykelrikshor - Folkhälsan
06 juni 2017

Folkhälsan skaffar två cykelrikshor

Många äldre har svårt att själva ta sig ut i naturen. Att få åka en sväng med cykelriksha ger nya möjligheter och har goda effekter på välbefinnandet. Folkhälsan skaffar nu två rikshor - en till Vasa och Korsholm och en till Helsingfors.

Solen strålar över Folkhälsans gård i Smedsby. Där gör sig ett glatt gäng redo att ta en tur med cykelrikshan.

– Det här ska bli roligt. Inte är jag rädd för att åka med, säger Aldi Vaxlax, snart 101 år, när hon sätter sig till rätta i rikshan.

– Jag har åkt ett varv och lever ju än, säger Gunnel Seppelin, 80 år, och skrattar.

För många äldre blir soffan, teven och köket deras värld. Det här kan vara ett sätt att få vidga vyerna lite grannFolkhälsan i Österbotten har hakat på ett projekt från Cykelförbundet som kallas ”Cykling utan ålder - Vind i håret”. Allt började i Danmark, där en man varje dag cyklade förbi ett äldreboende, och kom i samspråk med en av klienterna. Denne ville väldigt gärna uppleva hur det är att åka cykel igen.

– Mannen hyrde en soffcykel och tog ut honom på åktur. På boendet sa personalen att ”vad har du gjort, nu vill ju alla andra också ut och åka”, säger Paula Kullas som är aktiv inom Vasa cykelförening VeloVa.

Så startade projektet med att ta ut äldre och funktionshindrade i naturen med hjälp av cykelrikshor. Det har spridit sig i Norden, och nu skaffar Folkhälsan två cykelrikshor, en till Folkhälsanhusen i Vasa och Korsholm, och en till Seniorhuset och Silviahemmet i Helsingfors. 

Därför utbildar man frivilliga som är intresserade av att fungera som cykelpiloter. I Vasa har utbildningen redan skett, i Helsingfors finns liknande planer för hösten.

Hemmet blir hela världen

Att få komma ut i naturen kan vara en stor upplevelse för den som inte har möjlighet att ta sig ut själv.

– För många äldre blir soffan, teven och köket deras värld. Det här kan vara ett sätt att få vidga vyerna lite grann, säger Carina Blom, sakkunnig från Folkhälsan.

De positiva effekterna finns på många plan.

– I förväg börjar de vänta på turen, och fundera vad de ska ha på sig. Sedan är det själva upplevelsen, att känna väder och vind och solen som värmer. Kanske man dricker kaffe någonstans på vägen, säger Blom.

Och även efteråt bidrar cykelturen till ökat välbefinnande.

– Man har något att berätta om för andra, och den goda känslan av att ha upplevt någonting, säger Blom.

Under kursen har de blivande cykelpiloterna bland annat gått igenom hur man bemöter passagerare som har nedsatt funktionsförmåga, hur man ska agera under turen och vad man kollar innan man ger sig i väg.

– Till exempel är det viktigt att berätta för passagerarna vad man gör, vart man svänger och liknande, säger Blom.

Elmotor och flera växlar

En av de frivilliga som mötte upp i Korsholm är Olof Jern. Han påpekar också det livsinnehåll man kan skapa genom en enkel cykeltur.

– Jag tror det kan vara veckans höjdpunkt för många om de får komma ut på det här sättet, säger Jern.

 

Själva cykelrikshan är flerväxlad och har en elmotor med batteri som ska laddas. Den får gott betyg av deltagarna.

– Lite grann behöver man öva till exempel att ta sig upp vid trottoarkanter. Att cykla med cykelriksha påminner om att ha någon på pakethållaren, säger Irene Bäckman.

Inledningsvis ska man ha gått cykelpilotkursen för att låna cykelrikshan, som kommer att finnas i Vasa och i Korsholm. Eventuellt utvidgas verksamheten i ett senare skede.

När Olof Jern kommer tillbaks har han två nöjda damer på passagerarbänken.

– Det var så skönt att sitta på, säger Aldi Vaxlax, och får medhåll av Gunnel Seppelin.

Piloten är också nöjd.

– Jag tycker mer och mer om det här. Tänk att få cykla med dem som inte själva kan komma ut, säger Jern.

Text: Sofie Furu
Foto: Lisen Julin